søndag den 26. maj 2013

Sund, mættende, eksotisk morgenmadsvaffel

Jeg elsker morgener og morgenmad, men for tiden skriver jeg specialeprojekt på mit studie i næsten døgndrift, og derfor har jeg absolut ingen tid til lækker morgenmad og nybagt brød. Men da denne weekend hed hjemme-arbejds-weekend, vidste jeg hurtigt, at min lørdag skulle starte med skøn morgen-stepfit i træningscentret med sød veninde efterfulgt af lækker, sund morgenmadsvaffel inden den igen stod på opgaveskrivning.


Denne vaffel er, som det ses i ingredienslisten, kun lavet af sunde ting! Ja det er rigtig nok, man kan spise sådan en vaffel her til morgenmad hver eneste morgen, og det er stadig sundt! Jeg vil i hvert fald næsten sætte sådan en vaffel her på sundheds-linie med havregryn, musli eller yoghurt som morgenmad :) Så skal man så bare spise den uden sirup ;)

Jeg vil råde til at man laver to vafler ud af denne portion da vaflerne så bliver tyndere og mere sprøde :) Denne portion mætter 1 person rigtig rigtig godt, og jeg var mæt maaange timer efter, og man får slet ikke lyst til noget sødt senere når ens morgenmad er så sød (fra bananen) :)

Tip: kan også laves som pandekager på en pande :)

Sund, eksotisk morgenmadsvaffel (inspiration: Emily Salomon) 1-2 stk
Ingredienser:
1 moden banan (min var vist lidt til den umodne side, men jeg kan bare ikke lide brune bananer...)
1 æg
2 spsk grov mel/boghvedemel (jeg brugte fintmalet fuldkorns ølandshvedemel)
1 spsk almindelig kokosmel
Lidt fintrevet skal fra en øko appelsin
Et par twist på en vanille-twister
Lidt fedtstof til vaffeljernet (jeg brugte kokosolie, det er lækkert!)
Topping: kokosflager og appelsinbåde


Andre alternativer:
- 1 spsk blå birkes og skal af citron i dejen og evt lidt revet marcipan i dejen (måske med sirup?) 
- ½ til 1 spsk kakaopulver i dejen og bananskiver på toppen (måske med nutella?)
- 1/4 til ½ tsk kanel i dejen og tern af æble på toppen (måske med Dulce de leche?)
- 5-10 moste hindbær i dejen og friske og frysetørrede hindbær på toppen


Fremgangsmåde:
- tænd vaffeljernet
- mos bananen godt med en gaffel (lidt svært hvis den ikke er så moden)
- pisk ægget i
- bland de øvrige ingredienser i 
- hæld i varmt vaffeljern (med lidt smør eller kokosolie så vaflen ikke hænger fast)
- top med noget lækkert (her kokosflager og appelsinbåde) og nyd!




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar