lørdag den 11. maj 2013

Grove boller med græsk yoghurt

Ah jeg elsker weekender! Da morgenmad nok er mit yndlingsmåltid, og da man har lidt bedre tid i weekenden, så står weekender tit på nybagte boller hos os. Denne weekend er ingen undtagelse! Jeg havde lige to æg og lidt græsk yoghurt, der skulle bruges, så denne opskrift måtte jeg lige finde på ud fra de førnævnte ingredienser. Og det blev en succes, hvis jeg selv skal sige det!


Bollerne smager super godt, og de mætter godt pga. yoghurt, æg, havregryn og fuldkornshvedemel - men faktisk smager de meget ligesom krid-hvide fødselsdagsboller, hvilket nogen i hvert fald var helt vilde med ;)

Grove boller med græsk yoghurt (ca. 15 stk.)
Ingredienser:
25g gær
1½ dl vand
1dl græsk yoghurt
1 tsk honning
1 æg
1 tsk salt
½ dl olie
50g havregryn
200g fuldkornshvedemel
300g hvedemel


Fremgangsmåde:
- opløs gæren i vandet og tilføj herefter yoghurten
- tilsæt æg, salt, honning, olie, havregryn og fuldkornshvedemel
- tilsæt herefter hvedemelen lidt efter lidt imens der æltes godt
- lad hæve i 1 time
- form dejen til boller ved at have konstant våde hænder, og lad dem hæve i 20min
- pensel med yoghurt (eller andet)
- bag bollerne i 200 grader varmluft ovn i ca. 15 min




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar