søndag den 19. maj 2013

Ramsløgssalt

Mine ramsløg blev som sagt også til denne lækre krydderurtesalt. Dette var mit første forsøg udi krydderurtesalt, så jeg brugte bare en kedelig, grov salt. Næste gang vil jeg helt sikkert bruge en lidt bedre salt fx maldon-salt. Vi bruger egentlig denne salt til alt lige fra i pasta-kogevandet, på et blødkogt æg og til generel krydring af maden. Det giver lige lidt ekstra smag, men ikke noget der overdøver alle andre smage. Og nåh ja, så elsker jeg den fine grønne farve! Den ser meget lysgrøn ud på billedet, men faktisk er den den flotteste grønne farve :)


Desuden kan en tur i skoven og plukke ramsløg i det gode vejr (som nu er forsvundet?!) altså virkelig anbefales :) Ellers har både min Netto og min SuperBrugsen faktisk ramsløg i grøntafdelingen, der kan købes (til overpris ift. gratis i hvert fald), hvis man ikke er så meget for at komme i skoven ;)

Ramsløgssalt
Ingredienser:
50g ramsløg
1½ dl salt 


Fremgangsmåde:
- skær ramsløgene i mindre stykker (dette glemte jeg, hvilket gjorde det meget besværligt!)
- blend ramsløg og salt grundigt i en minihakker
- læg blandingen i en bradepande (på bagepapir) og put den i ovnen ved 60 grader normal ovn
- blandingen skal være i ovnen i 1-2 timer (eller til det er helt tørt!) og der skal røres i det et par gange i løbet af denne tid
- når det er helt tørt tages det ud af ovnen og køler af
- herefter blendes blandingen evt. igen i minihakkeren (dette behøves ikke, men det bliver mere ensartet, hvis man gør dette)
- nu er salten færdig, og skal opbevares i en lufttæt beholder 
- brug den der hvor du normalt bruger salt


Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar