lørdag den 18. maj 2013

Hindbærkoldskål uden æg

Nu er vi ikke ligefrem blevet opdraget med salmonella-skræk af vores mor, men dengang hvor salmonella-snakken var på sit højeste afprøvede vores mor denne koldskål-opskrift uden æg. Lige siden har hun/vi kun brugt denne, da den bare er god! Her har jeg dog udskiftet tykmælk med hindbærudgaven af A38, det er altså et hit!


Desuden har jeg læst mange steder, at mange bruger lige dele kærnemælk og piskefløde, og at det skulle være den bedste slags koldskål. Jeg synes dog, at det bliver en tand for meget fløde. Men her har jeg altså tilføjet 1 spsk fløde, og det ér altså godt bare med den lille mængde, jeg har tilføjet.

Hindbærkoldskål uden æg (1 pers.)
Ingredienser:
1½ dl kærnemælk
1½ dl A38 med hindbær (eller tykmælk!)
1 spsk hjemmelavet vanillesukker (man kan også bruge nogle twist med en vaniljetwister eller vanillepulver fra Urtekram tilsat 1 spsk almindelig sukker)
1 spsk piskefløde (kan sagtens undlades)
Evt. citronsaft
Tilbehør: bran flakes og frysetørrede hindbær


Fremgangsmåde:
- bland kærnemælk, A38, fløde og sukker i en dåse/flaske og ryst den meget (eller pisk det med et piskeris i en skål)
- smag til med evt. mere vanillesukker/vanillepulver og citron
- ryst eller pisk hårdt lige inden servering
- serveres med bran flakes og frysetørrede hindbær




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar