torsdag den 9. maj 2013

Pandekager med kødfyld

Jeg havde lige en rest af 8 pandekager tilovers, og da de ikke skulle gå til spilde, tænkte jeg, at det ville være perfekt med mad-pandekager med fyld til aftensmad. Jeg havde haft en travl dag, så det var en dejlig nem aftensmad. Den er måske i den lidt usunde ende af hvad jeg normalt spiser...men jeg havde lige lyst til at synde lidt :) Jeg serverede de fyldte mad-pandekager med en god omgang salat.


Pandekager med kødfyld
Ingredienser kødfyld:
400 g hakket oksekød
1 stort løg
2 fed hvidløg
200 g gulerødder
1 dåse tomat purer (140 g)
1,5 dl vand
et sjat sovse kulør (ca. 1 spsk)
salt, peber og tørret oregano (efter egen smag)
magerine til stegning
revet ost

Ingredienser pandekagedejen:
100 g hvedemel
100 g boghvedemel (kan erstattes af hvedemel eller grov mel)
3 æg
3 dl mælk
1 dl øl
1 tsk vaniljesukker (kan undlades)
smør til stegning


Fremgangsmåde pandekager:
- bland alle ingredienserne til pandekagerne, og sørg for at der ikke er klumper i dejen, når det er pisket sammen
- lad dejen stå i 30 min., og pisk så dejen op igen...nu er den klar til at blive lavet til pandekager, og den steges på en pande

Fremgangsmåde kødsovs:
- hak løg og hvidløg og gulerødder (kan også rives)
- i en gryde kommes magarine i (lad det bruse op)
- kom derefter løg og hvidløg i, og steg dem til de er lysebrune
- dernæst tilsæt kød og steg det, til det er blevet brunt
- tilsæt derefter tomatpuré og vand, og rør det godt rundt
- tilsæt gulerødderne, og smag til med krydderier og kom kulør i
- når alle ingredienser er i, lad kødsovsen koge i ca. 10 min

- tænd ovn på 200 grader varmluft
- tag en pandekage og drys lidt ost i en linje
- kom dernæst en relativ stor klat kødsovs i
- fold alle hjørner ind, sådan så man får en firkant hvor kødsovsen ikke kan løbe ud
- pandekagen med fyld kommes i et ovnfast fad
- dette gentages til der ikke er flere pandekager
- slutteligt drysses ost ovenpå alle pandekagerne, og de bages i ca. 20 min, eller til osten ovenpå er blevet flot lysebrun



Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar