tirsdag den 18. juni 2013

Yoghurt-fløde is

Denne is er mega lækker! Hjemmelavet flødeis synes jeg ofte bliver alt alt alt for tung og bliver ofte ret fed at spise, men når der også bruges yoghurt, er det noget helt andet!! Cremet, blød og fyldig grundet fløden, syrlig og let grundet yoghurten og så med fine vanille prikker og store stykker chokolade i :-) Jeg tror aldrig, jeg har hørt om en sådan is-udgave før, men med fløde og yoghurt i køleskabet, som skulle bruges, måtte det jo afprøves! Jeg havde desværre ikke mere yoghurt, men jeg tror sagtens, isen kan trække lidt mere yoghurt, men man kan jo smage sig frem. Isen er ikke lavet i en ismaskine, så alle kan være med :-) Det er i hvert fald ikke sidste gang, jeg laver yoghurt-fløde is!



Yoghurt-fløde is (der bliver 0,7-1,0 kg is)
Ingredienser:
3 dl fløde
2 past.æggeblommer (evt. alm. ægeblommer, hvis du tør!)
25 g hjemmelavet vanillesukker (eller bare sukker med vanillepulver/korn fra en vanillestang)
2 dl yoghurt naturel
Fyld: chokolade, chokoladeknapper, rosiner, tranebær, kagedej, små stykker af kage, vingummi eller noget andet (jeg brugte 80 g mørk chokolade, som jeg hakkede i grove stykker)

Fremgangsmåde:
- pisk æggeblommer og vanillesukker i en skål, så det bliver lyst og luftigt
- pisk fløden stiv (ikke grynet) i en anden skål
- bland æggesnapsen, chokoladen og yoghurten i flødeskummet (det skal vendes i så al luften ikke slåes ud af flødeskummet)
- hæld i en lufttæt beholder og kom i fryseren
- frys i 1½ time og blend i en blender til massen er glat, hvorefter massen hældes tilbage i den lufttætte beholder
- tilføj fyldet, og bland det i ismassen, hvorefter det kommes tilbage i fryseren
- frys nu i 1½ time mere hvor der røres i massen hver halve time



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar