mandag den 24. juni 2013

Tærtedej uden smør med tun-cheddar fyld

Denne tærtedej er lige så let at lave, som hvis man køber en pose med tærtedej, der skal blandes op med vand. Denne smager bare meget bedre, og så ved man hvilke ingredienser, der er i den! Ingredienserne er iøvrigt noget vi altid har i skabene. Tærtedejen bliver rigtig sprød grundet sesamfrøene - prøv det! Jeg bruger sorte sesamfrø, da jeg synes de er så fine i dejen :) Disse købes billigst hos en asiatiske købmand (i Aarhus er den bedste Far-east-trading på Banegårdsgade). Tærtefyldet er lækkert og saftigt, men det er vist også meget lidt fotogent, kan jeg se på billederne ;) Men det smager altså fantastisk!


Nem tærtedej uden smør (inspiration dej: anjasopskrifter)
Ingredienser tærtebund:
1 dl vand
½ dl olie
½ tsk salt
50 g sesamfrø
50 g rugmel (evt. grahamsmel eller andet groft mel)
125 g hvedemel

Ingredienser fyld:
2 dåser tun i vand
3 æg
250 g hytteost
75 g revet cheddarost
salt
peber


Fremgangsmåde tærtebund:
- alle ingredienserne blandes til en ensartet dej
- lad hvile en halv time i køleskab (ikke nødvendigt)
- rul dejen ud og læg i tærteformen (hvis den er for klistret eller man ikke har en kagerulle, kan man sagtens presse dejen rundt i hele formen med fingrene, det gør jeg tit)
- forbages blindt ved 200 grader i 10 min (blindt betyder at der skal lægges tørre bønner eller kikærter, som jeg gør, på dejen mens den er i ovnen, så får man den bedste tærtedej)
- kikærterne eller bønnerne fjernes og dejen bages et par minutter (hold øje med at den ikke får for lang tid!)

Fremgangsmåde fyld og tærte:
- hæld vandet fra tunen
- bland alle ingredienserne grundigt sammen og smag til med salt og peber
- hæld fyldet i den forbagte tærtebund
- bag ved 200 grader i 30 min eller indtil gylden



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar