søndag den 16. juni 2013

Chia morgengrød

Ja, dagen, hvor jeg købte de fantastiske chia frø, måtte jo komme. Chia frø er nogle vanvittig sunde frø, som indeholder masse omega 3, kostfibre, kalcium og proteiner. Chia frø kan suge en mængde væske, der er 12 gange større end dens egen vægt. Jeg indrømmer gerne, at denne grød har en meget anderledes konsistens, end hvad jeg lige er vant til. Konsistensen er egentlig lidt ligesom passionsfrugt kerner bare i en lidt mindre skala, da chia frøene er mindre. Knasende og bløde på samme tid.


Jeg synes, at de frysetørrede hindbær (eller friske bær eller bær-kompot) er et must til denne grød. Det er ikke en grød, man skal spise lige inden en omgang stepfit i fitnesscentret, da den ligger tungt i maven (jeg har afprøvet det for jer!). Til gengæld er man mæt i lang tid efter, hvilket selvfølgelig er et plus. Da jeg ikke lige er med på low carb high fat vognen brugte jeg altså light kokosmælk, men gør som du lyster. Kan sagtens stå 3-4 dage i køleskab!

Chia morgengrød (ca. 4 portioner, inspiration: Hjemmehosxenia)
Ingredienser:
1 dåse kokosmælk 400ml (jeg brugte light)
6 spsk chia frø (50g)
15 dråber flydende stevia (evt mere eller mindre)
Et par twist på en vanille twister

Fremgangsmåde:
- aftenen inden grøden skal spises blandes alle ingredienserne sammen, og der røres godt
- smag til med sukker/sødemiddel
- grøden vil være meget vandet, men næste morgen er den fast, bare rolig
- næste morgen røres der godt i grøden, og den serveres med frisk frugt/frugt-kompot/frysetørret frugt samt kokosflager/kokosmel eller andet lækkert :)



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar