søndag den 9. juni 2013

Sukkerfri cholokade cupcakes

Jeg må indrømme, at jeg ikke har så gode erfaringer med sødemiddel, da jeg synes, det ofte har en grim bismag! Men med en farfar, der har sukkersyge, og mig selv som elsker søde sager lidt for meget, ja så prøver jeg engang imellem at afprøve nogle kageopskrifter og andre lækkerier med sødemiddel. Her er det så nogle chokolademuffins (som bliver forvandlet til cupcakes vha. denne frosting), som er MEGET velegnet til personer med sukkersyge, da der også er meget lidt fedtstof i dem!


Disse er de mest vellykkede, sunde kager jeg nogensinde har lavet - de smager præcis som en lækker, sukkerfyldt chokolademuffin, og der er ingen træls bismag!! Sødemidlet jeg her har brugt hedder Perfect Fit, og det kan altså anbefales til bagværk. Det kan vist købes i de fleste større supermarkeder. Det er både sødemiddel men så har det også egenskaber, som gør, at man kan halvere fedtstof mængden uden det kan smages i slutresultatet.


Sukkerfri chokolade cupcakes (Inspiration: Sukkerfrikager)
Ingredienser:
120g mel
60g Perfect Fit
30g kakao
2 tsk bagepulver
1 tsk vanillepulver (fra Urtekram)
1 æg
3/4 mælk
1 dl yoghurt
½ dl olie
1 knivspids salt
12-24 små stykker chokolade (sukkerfri eller evt. meget høj kakao procent, hvis det er til personer med sukkersyge)
1 portion af denne frosting

Fremgangsmåde:
- bland mel, kakao, salt, bagepulver og Perfect Fit og sigt det i en skål
- tilsæt nu resten af ingredienserne og rør det hele godt sammen, så der ikke er klumper
- put papirs-muffinforme i en metal-muffinform
- fordel dejen i ca. 12 forme
- skub 1-2 stykker chokolade ned under dejen midt i hver muffinform
- bag dem midt i en 200 grader varm ovn i 20 min ca.
- lad kagerne køle godt af
- tilføj nu evt. denne frosting





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar