fredag den 21. juni 2013

Grydebrød

Dette brød har jeg nu bagt mange gange, og alle har nok hørt om grydebrød før. Jeg hader dog besværligt brød, så her er min udgave hvor man ikke har fingrene i dejen, nærmest ikke skal røre i dejen, og hvor man (næsten vigtigst af alt!) ikke skal fjerne mel og dej fra køkkenbordet efterfølgende...det hader jeg nemlig! ;-) Brødets indhold af mel kan varieres, men kom max 1/3 groft mel i er min erfaring. Brødet skal bages i en gryde, der kan tåle stærk varme. Jeg bruger min fine blå støbejernsgryde fra IKEA. Den er billig og god!


Tip: fra brødet er færdigbagt og til næste morgen plejer jeg at stille brødet med skæresiden nedad på et skærebræt med et rent viskestykke over. Først næste dag lægger jeg brødet i en plasticpose, for når man putter brødet i plasticpose bliver skorpen blød. Brødet er selvfølgelig bedst lige når det er bagt.

Grydebrød (inspiration: Kvalimad)
Ingredienser:
5 dl vand
2 tsk salt
1 klump gær på størrelse med en ært
ca. 10 dl hvedemel (jeg brugte dog kun 2½ dl grahamsmel og 6 dl hvedemel)

Fremgangsmåde:
- aftenen inden brødet skal bruges blandes alle ingredienserne hurtigt sammen med en grydeske (al mel skal være vådt men mere skal der ikke røres i dejen)
- dejen skal være våd, klistret og forholdsvis blød, derfor brugte jeg ikke 10 dl mel denne gang, da grov mel suger ofte mere væske end hvedemel, og denne grahamsmel åbenbart sugede utrolig meget
- lad hæve i mindst 12 timer (jeg lader det hæve ved stuetemperatur og med låg eller film på skålen)



- næste morgen lægges et stykke bagepapir på køkkenborden og der strøes en del mel på dette
- herefter hældes dejen ud på det meldryssede bagepapir
- fold nu forsigtigt alle siderne af dejen ind til midten eller over dejen
- dette gøres i alt 3-4 gange
- løft forsigtigt dejen og put lidt mel under dejen (stadig på bagepapiret) og sæt skålen over dejen
- lad hæve således i 2 timer
- efter 1½ time sættes en gryde, der kan tåle høj varme, ind i ovnen (med låget ved siden af, ikke ovenpå) og der tændes på  250grader under-overvarme
- når dejen har hævet de 2 timer, så hældes dejen fra bagepapiret og over i den brandvarme gryde og låget kommes på og den sættes i ovnen
- bag i 30 minutter med låg på
- tag nu låget af og bag i 15 minutter
- lad brødet køle lidt af inden det nydes!



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar