søndag den 23. juni 2013

Sukkerblomster

Jeg elsker at bage og specielt at pynte kager og cupcakes. Derfor har jeg selv eksperimenteret med at lave sukkerpynt af royal icing. Royal icing er egentlig bare glasur med pastoriserede æggehvider. Æggehviderne gør, at massen bliver hård, når den har tørret. Disse sukkerblomster kan bruges til at pynte cupcakes, is og kager med. Det er måske lidt svært at få sukkerblomsterne pæne i starten, men man finder hurtigt teknikken, og ja de bliver ikke ens, men det er ligesom en del af charmen synes jeg. Sukkerblomsterne kan næsten holde sig evigt, da de jo stort set kun er lavet af sukker :-)


Tip: til de lilla blomster har jeg brugt en åben stjernetylle, til de røde blomster har jeg brugt en "lukket" stjernetylle og til den gule prik i midten, har jeg brugt en meget lille rund tylle (man kunne dog også klippe et mikro hul i sprøjteposen, det ville give det samme). Jeg køber mine engangs-sprøjteposer og tyller hos Kunst og Køkkentøj, for så ved man, at det er ordentlig kvalitet (og så bor jeg også lidt for tæt på deres butik i Aarhus)


Sukkerblomster (ca. 1-2 bageplader fyldt med sukkerblomster)
Ingredienser:
½ bæger pastoriseret æggehvide
250g flormelis
1 tsk eddike
Pastafarve eller frugtfarve
Evt. 1 tsk glukose (giver glasuren større smidighed, men jeg bruger det ikke)
Andet: sprøjtepose og tyller i forskellige størrelser og former

Fremgangsmåde:
- kom flormelis i en skål
- bland æggehvide og eddike i og rør med en gaffel
- tilsæt evt. glukose
- rør godt, og del i to eller tre portioner, og tilføj ønskede mængde pasta- eller frugtfarve i hver af portion (jeg har her valgt rød, lilla og gul)
- tjek om konsistensen er ok: sukkermassen skal være så sej, at den tynger nedad men ikke slipper gaflen, hvis man tager noget op på en gaffel
- tilsæt evt. mere flormelis eller mere æggehvide, hvis massen ikke består denne test
- massen skal være meget sej










- put massen i en sprøjtepose med en stjernetylle i enden
- sprøjt små, fine blomster ud på en bageplade beklædt med bagepapir vha. følgende fremgangsmåde:
tyllen skal være nogle millimeter over pladen (omkring 0,5 cm over) for hvis tyllen rører pladen, bliver blomsterne grimme - tyllen skal dog heller ikke være for højt oppe, for så bliver blomsterne for store
- sprøjt evt. en lille gul prik med en lille rund tylle (NB: dette skal gøres indenfor nogle minutter efter at blomsterne bliver sprøjtet ud, for ellers er overfladen på blomsterne nået at størkne lidt, og derved er det umuligt at få den gule prik til at hænge ved resten af blomsten)
- sukkerblomsterne skal tørre på bagepapir i ca. 12-24 timer altså indtil de er helt hårde!
- opbevares tørt og lufttæt



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar