torsdag den 13. juni 2013

Pizza dej

Denne pizza dej bliver rigtig god, tynd og sprød! Og så skal den ikke hæve i mere end ca 10minutter. Faktisk laver jeg ofte en kæmpe portion af denne dej, når vi skal have pizza, og så ruller jeg dejen ud på bagepapir, hvorefter jeg putter pizza-bundene i fryseren. De skal ligge nogenlunde fladt. Så har man altid en pizzabund til en super hurtig pizza, og det er jo nemmere at lave sådan en pizza end at gå i netto og købe en pizza dej ;) Bundene tør op på få minutter.

Tip: fuldkorns durummel kan købes i alle større supermarkeder, og jeg bruger det altid til pizza dej, da bundene bare bliver virkelig lækre sprøde! Så jeg mener, at der altid skal være fuldkornsdurummel i en pizza dej! :)



Pizza dej (2 stk)
Ingredienser:
2½ dl vand
25g gær
2 tsk salt
200g fuldkorns durummel
150g tipo 00 mel (eller evt. almindelig hvedemel)

Fremgangsmåde:
- lad gæren smelte i vandet
- salt og fuldkornsdurummel blandes i vandet, og rør herefter meget grundigt!
- tilføj tipo00/hvedemel lidt af gangen og ælt tilsidst dejen med en hånd i skålen eller på bordet
- tænd ovnen på 225 grader over-undervarme
- lad dejen hæve indtil ovnen er varm
- del dejen i to, og rul hver klump dej ud på bagepapir så tyndt du kan!
- dejen skal ikke hæve yderligere, så nu kan der komme fyld på, eller man kan putte dejen i fryseren :)
- bag pizzaen i ovnen indtil den er helt sprød og lækker!


Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar