onsdag den 5. juni 2013

Rabarbergrød

Jeg synes altså, at rabarber er en af de fineste grøntsager i verden, med dens flotte, røde farve. Ja jeg elsker rabarber! Jep, det er sandt. Og jeg har glædet mig i maaange måneder til at spise denne lækre, syrlige rabarbergrød med lidt sukker på toppen og med mælk og en sjat fløde (ja lidt fløde er altså næsten et must).


Okay det er ikke jordens sundeste måltid, men jeg ved, at mange laver rabarbergrød med sødemiddel og spiser det med mini/skummetmælk. Dette alternativ kan også sagtens bruges, er jeg sikker på, og jeg tror, jeg må forsøge mig med en lidt sundere udgave senere på sommeren. Jeg kan bedst lide min rabarbergrød siet, men man behøver ikke si rabarber-kødet fra. Server grøden med lidt sukker på toppen (det knaser så lækkert) og en slat fløde og mælk for resten :)

Rabarbergrød
Ingredienser:
600g rabarber
7 dl vand
150g sukker
Jævner til klar grød (jeg brugte "Ideal Jævning Nu", se herunder hvor meget)


Fremgangsmåde:
- skær rabarberne i mindre stykker
- tilsæt rabarberne og vand i en gryde, og kog indtil rabarberne er helt udkogte
- si nu rabarbersaften fra
- rengør gryden, og hæld nu den klare rabarbersaft i gryden sammen med sukker
- var indtil det koger
- når saften koger, hældes jævneren i og der røres godt (jeg brugte 3dl koldt vand og 7,5spsk jævner, da jeg havde ca. 9,5 dl rabarbersaft)
- lad boblekoge i 1 minut
- hæld på lufttæt beholder og stil i køleskabet
- rabarbergrøden nydes iskold fra køleskabet :)




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar