lørdag den 20. juli 2013

Red velvet cupcakes med kogt frosting

Til min fødselsdag i lørdags bagte jeg også red velvet cupcakes til alle. Som frosting lavede jeg kogt frosting, hvor der ikke skal tilsættes specielt meget sukker, men alligevel bliver den lækker og sød i smagen. Sund er denne frosting dog ikke, for der skal tilsættes en del smør ;-) Da jeg havde været meget sød i år, var vejret jo helt fantastisk i lørdags, hvilket betød at frostingen næsten var ved at smelte væk, som man nok også kan se på billederne. Dette var lidt ærgerligt, så husk at hold frostingen på køl indtil lige inden kagerne kan spises (i hvert fald hvis det er en varm dag). Smagen fejlede dog intet, og det er en virkelig god frosting. Denne frosting er ikke så sukkersød som en normal frosting, hvor der tilføjes store mængder flormelis, så hvis man ikke er til hvinende-sød frosting, er denne kogte frosting et rigtig godt alternativ.


Red Velvet cupcakes med kogt frosting (12 stk, inspiration: madmedhjertet)
Ingredienser kage:
2 spsk kakaopulver
1 spsk rød pasta farve
2 spsk kogende vand
125 g smør
85 g sukker
2 æg
1½ dl kærnemælk
1 tsk vanille ekstrakt el 3-4 tsk vanillesukker
150 g mel
½ sk fint salt
½ spsk eddike
½ spsk natron

Fremgangsmåde kage:
- rør kakao, rød farve og kogende vand godt sammen
- pisk smør og sukker cremet og luftigt i 5 min. tid og tilsæt derefter æggene et efter et (pisk grundigt imellem)
- hiv den afkølede kakao/farvemasse frem og rør kærnemælk, salt og vanille ekstrakt i
- tilsæt mel og kærnemælks-blandingen til smørblandingen på skift (start og afslut med mel)
- rør til det hele er rørt ud
- bland natron og eddike i en lille kop, og rør det helt ud i kagedejen
- fyld dejen i papirforme i en metal muffinform (fyld dem 3/4 med dej)
- bages ved 165 grader i 20-22 min
- lad afkøle 5 min i metal muffinformen, og tag dem derefter ud for at afkøle helt på en rist


Ingredienser frosting:
143 g sukker
4 spsk mel
3,25 dl mælk
200 g kølig smør (skåret i mindre stykker)
korn af 1 vanillestang
evt. en sjat fløde eller mælk (jeg brugte mælk)

Fremgangsmåde frosting:
-  hæld sukker, mel og mælk i en gryde/kasserolle med tyk bund og varm det op ved 2/3 varme hvor der konstant røres i blandingen
- lad det småkoge i 20-35 min
- når det er meget tykt og sejt, og man kan lave striber, der bliver liggende, er det færdigt
- hæld det i en kold skål, og pisk med elpisker i 10 min.
- herefter sættes massen på køl i en ½ time eller til både skål og indhold er helt koldt
- når det er helt koldt, piskes massen op, og der tilsættes smør og vanille lidt efter lidt (pisk til det hele er blandet godt sammen)
- fyld i en sprøjtepose med stor stjernetyl, og pynt de afkølede kager :)




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar