mandag den 8. juli 2013

Rabarber-jordbær syltetøj med et strejf af hyldeblomst

Jeg er egentlig ikke så meget til syltetøj, og vi har nærmest aldrig syltetøj i vores køleskab. En gang eller to om året får jeg dog alligevel lyst til syltetøj. Fornylig var vi på besøg hos mine svigerforældre, hvor vi til dessert fik gammeldags kræmmerhuse med flødeskum og jordbær-rabarber syltetøj. Jeg er som tidligere nævnt helt åndssvagt vildt med rabarber, så denne syltetøj gik direkte i hjertet på mig! Prøv det, den smager så godt, og så er den lækker syrlig fra rabarber og citron, og tilmed har den de fineste vanilleprikker!


Jordbær-rabarber syltetøj (1 stort glas og 1 lille glas)
Ingredienser:
250 g danske jordbær (istandgjorte og skåret i kvarte)
250 g rabarber (istandgjorte og skåret i skiver)
500 g lyst rørsukker (evt. mindre)
7 spsk koncentreret hyldeblomstsaft (jeg brugte min hjemmelavede hyldeblomstsaft)
fint revet citronskal fra 2 øko/ubehandlede citroner
1 vanillestang














Fremgangsmåde:
- kom jordbær, rabarber, sukker, hyldeblomstsaft og citronskal i en gryde
- skær vanillestangen over og skrab vanillekornene ud (og bland dem med lidt af sukkren, så de bliver skilt ad)
- kom vanillen i gryden
- lad gryden stå over lav varme, og rør, indtil sukkeren er opløst
- skru nu op for varmen til middelvarme og lad syltetøjet simre i 10 minutter eller mere, til det har fået en tykkere konsistens
- hæld det nu på rene og skoldede glas, og kom straks låg på
- lad det afkøle og stil det i køleskabet, hvor det kan stå i 2 uger
- spis syltetøjet ovenpå et godt lag smøreost (eller hvis det skal være syndigt: et godt lag smør!)





Charlotte

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/6647739/?claim=m75f7qpdcpf">Follow my blog with Bloglovin</a>

Ingen kommentarer:

Send en kommentar