tirsdag den 29. oktober 2013

Sund udgave af fried-rice a la Australien

Jeg er blevet en kæmpe fan af maden de spiser her i Darwin, men ofte er det bare lidt mere usundt end det, jeg er vant til hjemmefra. Fx er jeg helt vild med fried-rice, som er rigtig lækkert, men der tilføjes dog ofte rigtig meget olie.. Derfor har jeg fundet på en sund udgave, som efter min mening smager endnu bedre en den fede olierede version! Nemt og lækkert! Hvis du ikke netop har disse grønsager, er der ingen ko på isen, for alle grønsager kan benyttes, sådan så man kan laver retten lige efter ens egen smag :-) 


Sund udgave af fried-rice a la Australien
Ingredienser:
400 g brune ris
ca. 700 g vand
4 forårsløg
1 lille broccoli hoved
2 mellem gulerødder
ca. 4 svampe
1 god håndfuld majs
1 god håndfuld ærter
4 æg (sammenpisket)
ca. 100-200 g rejer






Fremgangsmåde: 
  • Skyl risene i en si under vandhanen grundigt i ca. i 2-5 min. 
  • Vandet kommes i en gryde (behold dine ris i sien og kom dem over vandet, og lad risene dampe over  vandet - behold låget på gryden)
  • Risene skal dampes i ca. 30-35 min. 
  • Imens risene dampes, begynd at skære grønsagerne ud
  • Når alle grønsagerne er snittet, dampes de i en mikrobølgeovn (tag en skål med låg og kom lidt vand i bunden og tænd mikrovnen på fuld varme, dette tager alt fra 5-10 min) eller i en ny gryde med låg (vand i bunden og grønsagerne oven i)
  • Mens dine grønsager dampes: steg en omelet på panden med de sammenpisket æg
  • Herefter kan man vælge at komme rejerne i omeletten eller lade dem dampe de sidste 10 min over risene (begge dele har jeg prøvet og det smager virkelig godt) 
  • Når alt er dampet og stegt færdigt blandes det hele i en stor skål eller gryde
  • Omeletten skæres ud i små stykker og blandes også i 
  • Server retten varm med soya og sødchili sovs



Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar