mandag den 14. oktober 2013

Rødkålsalat med rød grapefrugt og appelsin

Kål er godt og mætter helt vildt meget. Desuden er nogle af de billigste grøntsager altså kål, og kål holder sig ufattelig godt og længe i køleskabet. Altså et hit for fattige studerende! Ja, jeg er umiddelbart stor fan af kål ;-) Men jeg kan faktisk ofte kun lide kål i rå form. Dette er fx gældende for rødkål, hvorfor jeg ofte laver rødkål til en skøn og sprød salat. Denne salat er sådan en jeg laver en god stor portion af, og så kan den blive til mange madpakker i løbet af en uge uden at den når at blive slatten. Dressingen og osten skal dog først tilsættes lige inden den spises, men salaten kan sagtens også spises uden. Man skal selvfølgelig nok kun tilføje gorgonzola, hvis man kan lide det :-) En skøn salat med masse af smag, som mætter helt utrolig godt. Desuden en sand madpakke klassiker!


Rødkålsalat med rød grapefrugt og appelsin 
Ingredienser salat:
400g fintsnittet rødkål
1 rød grape frugt
1 appelsin

Ingredienser tilbehør: 
Tern af gorgonzola ost
Dressing: honning, æbleeddike, olie, salt og peber blandes (jeg afmålte desværre ikke mine mængder)

Fremgangsmåde:
  • Snit rødkålen i fine strimler
  • Skræl grapefrugt og appelsin og skær herefter i både eller halve både
  • Bland sammen så grapefrugt og appelsin bliver godt fordelt i rødkålen
  • Skær små tern af gorgonzola
  • I en lille skål: bland honning, æbleeddike, olie, salt og peber sammen i rette mængder (smag dig frem)

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar