tirsdag den 8. oktober 2013

Blomkål-kartoffelmos med parmesan

Jeg har læst mange steder, at LCHF-spisende spiser blomkålsmos som erstatning til kartoffelmos. Nu er jeg i den heldige situation, at jeg ikke spiser decideret efter nogen bestemte kostregler, så jeg tænkte, at en mos af både blomkål og kartofler ville smage virkelig skønt. Og det gør det også! Specielt med smagen fra parmesan osten. Jeg er ikke specielt vild med kartofler, og jeg har kun lært at spise kartofler takket være min kærestes fantastiske kartoffelmos (som er hans speciale), så jeg synes denne mos er fantastisk, da den har nøjagtig samme konsistens som kartoffelmos, og så smager den da også af kartoffel, men dog ikke i så høj grad, hvilket er et plus for mig :-)


Blomkål-kartoffelmos med parmesan (3-4 personer som tilbehør)
Ingredienser:
350 g blomkål (ca. 1/3 af et stort blomkålshovede)
350 g kartofler (skrællet vægt)
25-75 g fintrevet parmesan (jeg brugte 50 g)
1/2 dl mælk


Fremgangsmåde:

  • Skær blomkål og kartofler i mindre stykker
  • Lad dem koge til de er møre (når du stikker en gaffel i et stykke og det derpå glider af gaflen igen er det mørt nok)
  • Riv parmesan osten fint
  • Når grøntsagerne er møre piskes de med en elektrisk håndmikser
  • Når massen er nogenlunde tilføjes mælk og parmesanost og der piskes igen
  • Nyd denne mos til noget lækkert kød :-)

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar