tirsdag den 16. april 2013

Spinat lasagne

Jeg elsker lasagne, men er ikke altid så vild med al det kød, der kan være i en normal lasagne. Derfor elsker jeg denne vegetar lasagne. Den indeholder lækker spinat og feta og mætter ufattelig meget. Den kan også lægges sammen i god tid, inden man eventuelt får gæster, sådan så den er lige til komme i ovnen.


Spinat lasagne til ca. 4-6 personer
Ingredienser tomatsovs: 
2 dåser hakkedetomater (ca. 400 g)
2 løg ca. 100 g (jeg bruger altid rødløg)
2 fed hvidløg (jeg bruger normalt mere, fordi jeg elsker hvidløg)
2 tsk sukker
2 tsk groft salt

Ingredienser: 
500-600 g optøet 'frossen' spinat
200 g feta (evt. i hvidløgs-lage)
400 g frisk hvid pasta (kan bruges tørrede pastaplader, men så skal den bages lidt længere tid i ovnen)
1/2 liter pasta ostesovs (bechamel sovs)


Fremgangsmåde:
- spinat optøes og væsken hældes fra fetaen
- tomatsovsen laves: de hakkede tomater blandes i en skål med salt og sukker
- hvidløg og løg hakkes og blandes derefter i tomatsovsen

- fordel tomatsovs, spinat, ostesovs og pasta i et ovnfast fad. (ca. 6 * 22 * 27 cm) således:
  • 2 1/2 dl af tomatsovsen 
  • 1/3 af spinaten
  • 1/3 af ostesovsen
  • 1/3 af fetaen
  • 1/2 af pastaen 
- forsæt i denne rækkefølge til du har brugt alle dine ingredienser op
- sidste lag sluttes med fetaen og ostesovsen (pres på lasagnen sådan ostesovsen dækker det hele) 

- tænd ovnen på. 200 grader (lasagnen skal min. trække i minimum 10 min. inden den bages)
- når ovnen er varm sættes lasagnen ind og bages i 40 minutter (den er færdig, når den er gylden på overfladen efter de ca. 40 minutter) 



Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar