torsdag den 27. februar 2014

Pasta e fagioli

Jeg elsker bønner, men synes ofte, at bønner godt kan være lidt kedelige. Derfor tænkte jeg, at jeg ville forsøge at lave en nem "all in one" ret, der ligesom one pot pasta laves i en gryde. Retten skulle ikke være super tidskrævende, og så skulle den smage fantastisk! Personligt synes jeg selv, at denne ret er rigtig lækker, og den tog ikke længere end 30 min at lave fra start til slut. Denne ret er altså perfekt til en travl hverdag, hvor tingene bare skal gå lidt hurtigt. Retten er lækker og cremet (hvilket normalt betyder a retten indholder fløde), men denne ret indeholder altså ikke fløde. Her er det nemlig bønnerne, der gør retten super cremet og lækker, og den skal helt sikkert laves igen hjemme hos os :-)

Pasta e fagioli (4 pers.)
Ingredienser:
2 fed hvidløg (knust)
50 g oliven olie
1 selleri med top (fint hakket)
800 g bolotti bønner (dåsen skal drænes inden brug)
2 friske tomater (fint hakket)
2 grønsags bouillon terninger
100-200 g bacon fint hakket (kan undlades hvis man ønsker retten som vegetar ret)
Ca. 800 g vand
300 g tørret pasta
50 g frisk parmesan
Fremgangsmåde:
  • Kom hvidløg og olivenolie i en tykbundet gryde, og svits ved høj varme 
  • Kom dernæst selleri, 400 g af bønnerne (1 dåse), tomater og bouillon terningerne i, og blend massen med en stavblender i gryden til massen er cremet
  • Dernæst kommes pasta, vand, bacon og den sidste dåse bønner i og lad gryden koge ved middelhøj varme i ca. 10-15 min.
  • Hvis retten, når pasta'en er færdigkogt, er for tynd, kan man komme lidt jævner i (maizenamel og vand) for at tykne
  • Server med friskrevet parmesanost på toppen


Bettina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar