onsdag den 5. februar 2014

Grøntsags-nuddelsuppe med kyllinge-lakse wotons

Når man bor så tæt på asien, som jeg gør, er det svært ikke at blive lettere inspireret, når man skal lave ugens madplan. Så igen i dag stod den på asiatisk mad nemlig denne lækre grøntsags-nuddelsuppe med kyllige-lakse wotons! Det endte op med at blive super lækkert! Jeg dampede mine wotons, men de kan sagtens koges, da det er en del nemmere :-) Grøntsagerne komplimenterede suppen rigtig godt og gav en god sammenhæng og fylde. I denne ret er der benyttet udrullet woton dej, hokkien nudler og grøntsagen choy. Alle disse kan købes i et asiatisk supermarked i Danmark.


Grøntsags-nuddelsuppe med kyllinge-lakse wotons
Ingredienser wotons:
1-2 pakker woton dej udrullet
2 fed hvidløg (knust)
2 cm ingefær (knust)
1 meget lille håndfuld frisk koriander (fint hakket)
2 forårsløg (fint hakket)
100 g laks
320 g kyllingbryst (eller kyllingefars for en nemmere udgave)
1 tsk sesamolie

Ingredienser nuddelsuppe: 
200-400 g hokkien nudler
1 squash
2 gulerødder
6 choy (asiatisk grønsag, vist på billedet herover)
ca. 1 liter kyllinge bouillon (lavet af kogende vand og bouillonterninger)
1 fed hvidløg (knus)
1 tsk sesam olie
40 g soya sovs

Fremgangsmåde: 
  • Start med at lave fyldet til wotons'ne ved at blende alle ingredienser til du har en cremet fars
  • Stil fyldet på køl i ca. 30 min. 
  • Imens hakkes grøntsagerne, der skal i suppen
  • I en tykbundet gryde kommes kylling bouillon, soya sovs, sesamolie og grøntsagerne
  • Lad suppen koge let i ca. 20 min. 
  • Imens suppen koger laves wotons'ne (som billederne herunder viser)
  • Når wotons'ne er lavet tilberede de (de kan koges, dampes eller frituresteges) 
  • Ved dampning i en gryde med si, skal de ca. have 15 min. kogning (skær en woton over og se om fyldet er færdigt i midten)  
  • Kom slutteligt nudlerne ned i suppen ca. 3-5 min inden servering 
  • Server nuddelsuppen med wotons varm eller lun  



Bettina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar