søndag den 15. september 2013

Frikadeller med kartofler og persille sovs

En dag havde jeg lyst til god gammeldags dansk mad, og derfor lavede jeg denne ret, som jeg personligt altid synes er lækker! Ikke det sundeste, men det er jo bare smagen af Danmark, så jeg tænkte det var okay. Så hvis du har lyst til lidt dansk mad, så er denne ret lige sagen :-)


Frikadeller med kartofler og persillesovs (4 personer)
Ingredienser frikadeller: 
500 g hakket svinekød
1 stort rødløg (revet fint)
2 æg
3 spsk mel (mine var med top)
1 dl fibre havregryn
1½ dl mælk
Salt
Peber
Smør til stegning


Ingredienser kogte kartofler:
1 kg kartofler
Vand


Ingredienser persillesovs: 
50 g smør
40 g mel
4 dl mælk
1 stort bundt skyllet og hakket persille
Salt
Peber


Fremgangsmåde: 
- frikadeller: bland alle ingredienserne og rør godt til du har en god tykkelse på din fars
- lad farsen stå på køl i ca. 30 min - 1 time.
- kartofler: vask kartoflerne og skær dem midt over, hvis de er store
- kog dem i ca. 20 min eller til de er møre (du kan stikke med en gaffel og mærke, om de er hårde i midten)
- mens kartoflerne koger, steges frikadellerne
- når frikadellerne er stegt (eller imens de steges) laves persillesovsen
- persillesovs: kom mel og smør i en tykbundet gryde, og varm op under omrøring
- kom mælken i, og lad det koge op i ca. 4 minutter
- tilsæt den hakkede persille og smag til med salt og peber
- hvis sovsen er for tyk, kan du eventuelt komme lidt vand (fra dine kartofler) i sovsen


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar