torsdag den 19. september 2013

Fantastisk sukkerfri rødbede-chokoladekage

Denne kage er fantastisk, intet mindre! Den er lækker og svampet og smager ligesom en god fuldfed brownie! ;-) Denne kage er så bare sukkerfri, og så indeholder den ikke særlig meget mel og fedtstof, og så har den desuden en fantastisk mørkerød farve indeni og andre skønne egenskaber fra den store mængde rødbeder! Man kan desuden slet ikke smage, at kagen er sødet med sødemiddel - sukrin gold er altså et godt alternativ til almindelig sukker. Jeg er forelsket i kagen, og denne skal laves snart igen, og jeg tror faktisk, jeg generelt vil gå over til denne kage fremfor en usund udgave, næste gang jeg skal bage brownie! Frostingen er ikke sukkerfri, og da jeg fik smagt på kagen, så ærgrede jeg mig faktisk over, at jeg overhovedet kom denne frosting på kagen, for den behøver slet ikke nogen frosting! Så næste gang spises kagen helt sikkert uden noget på toppen! :-)


Jeg havde i et stykke tid gået og funderet over en opskrift på en rødbede-chokoladekage, der var sukkerfri og gerne indeholdt sødemidlet sukrin gold. Det kræver dog ofte et forsøg eller to, når man eksperimenterer med sødemidler, og dette havde jeg ikke nået at bevæge mig udi endnu. Som sendt fra himmelen lagde thefoodclub for noget tid siden en opskrift op på lige sådan en kage, jeg søgt efter. Nogen gange har man lov at være lidt heldig :-) Derfor er opskriften også næsten identisk med hendes, men som altid her på bloggen, skriver vi jo hvem det er, der har været inspirationskilde (både hvis det er lidt eller hvis det, som her, er meget) så derved får ophavsmanden/kvinden credit for sin opskrift, og vi håber alle er glade! :-)


Fantastisk sukkerfri rødbede-chokoladekage (inspiration: thefoodclub)
Ingredienser kage:
150 g mørk chokolade med høj kakaoprocent
3 æg
1 dl neutral olie (fx solsikkeolie eller rapsolie)
1,5 dl sukrin gold (evt. samme mængde rørsukker i stedet for)
1 tsk vanillepulver
1 tsk bagepulver
100 g hvedemel
50 g mander (med skal) blendet til mel i en minihakker
25 g mandler (med skal) groft hakket
25 g kakaopulver
200 g revet rødbede

Ingredienser creamcheese frosting:
50g flødeost naturel (ikke light, det duer ikke!)
100g flormelis
20g smør
Lidt saft fra rødbederne (eller evt. lidt fintrevet rødbede)

Fremgangsmåde:
- smelt chokoladen i en gryde eller over et vandbad og lad det herefter køle af
- pisk æg, olie, sukrin gold/sukker og vanille godt sammen med en håndmikser
- bland bagepulver, hvedemel, mandelmel og kakaopulver godt sammen
- tilføj mel blandingen til dejen
- hak mandlerne groft og vend dem i dejen sammen med chokolade og revet rødbede
- hæld dejen i en springform (Ø22 cm eller mindre)
- bag kagen ved 180 grader i ca. 30-35 minutter, eller til den er gennembagt
- lad kagen køle af

- bland alle ingredienserne til frostingen og pisk med en håndmikser (tilføj så meget rødbedesaft som du synes)
- når kagen er helt kold, kan den dekoreres med frostingen eller bare serveres uden :-)


Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar