fredag den 3. januar 2014

Sundere citron fromage

Netto havde meget billige øko citroner en dag, og pludselig fik jeg lyst til citronfromage. Tror faktisk aldrig jeg har smagt det før, men kunne pludselig nemt forestille mig, hvor godt det ville smage ;-) Denne sundere udgave af citronfromage er super lækker. Den er nærmest sukkerfri og indeholder ikke så meget fløde. Virkelig lækker og smagfuld, og så er den let og luftig i det!


Sundere citronfromage (6-8 personer)
Ingredienser:
4 blade husblas
1 dl kogende vand
½ dl sukker
½-1 tsk flydende stevia (eller andet flydende sødemiddel)
1 vanillestang (kornene herfra)
3 æg delt i hvider og blommer (evt. pastoriserede hvider og blommer)
2-3 øko citroner skal og saft herfra (jeg brugte 3 da de citroner jeg havde var meget små, ellers ville jeg bruge 2 stk) 
1½ dl fromage fraiche
1½ dl fløde
Fremgangsmåde:
  • Læg husblas i blød i ca 5 min i koldt vand
  • Skrab vanillekornene ud af vanillestangen
  • Bland kornene med en spsk af sukkeret, så kornene bliver skilt ad
  • Pisk æggeblommer (æggehvider skal i en skål for sig selv), sukker, vanillekorn og flydende stevia til det bliver lyst og luftigt
  • Riv citronskal fint og pres saften ud af citronerne
  • Tilføj nu citronskal og saft til æggeblandingen
  • Når husblasen er blød hældes vandet fra, og der tilføjes den kogende vand
  • Den varme husblas blanding piskes i fromage fraiche i en skål for sig (der skal piskes grundigt og massen hældes forsigtigt i i en tynd stråle)
  • Denne blanding hældes nu i æggeblomme-blandingen
  • Sæt i køleskab og lad tykne lidt (tog 15-30 minutter for mig)
  • Herefter piskes æggehvider helt stive i en skål, og fløden piskes til flødeskum
  • Når blandingen i køleskabet er begyndt at tykne vendes først flødeskummet i
  • Herefter vendes æggehviderne endnu mere forsigtigt i blandingen
  • Citronfromagen hældes nu i portionsskåle og sættes i køleskab indtil massen er helt stivnet

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar