fredag den 10. juli 2015

Verdens bedste hyldeblomstsaft

Det kan stadig nåes endnu at finde hyldeblomster, men man skal nok skynde sig :-) Jeg har både prøvet vores mors opskrift på hyldeblomstsaft, hvor man bruger skiver af citronsaft og citronsyre, og så har jeg prøvet en opskrift uden citronsyre. Vores mors opskrift, synes jeg, bliver for bitter, og opskriften uden citronsyre bliver lidt for sød i længden. Med inspiration fra Camilla Plums opskrift, har jeg lavet min egen opskrift, og saften smager FANTASTISK! Ja det er virkelig verdens bedste hyldeblomstsaft! Jeg er helt vild med den, og jeg tror faktisk, den er bedre end Grønnegaardens hyldeblomstsaft, som jeg ellers anser som den bedste hyldeblomstsaft på markedet ;-)


Verdens bedste hyldeblomstsaft (ca. 3,5 liter meget koncentreret saft, inspiration: camillaplum og klidmoster)
Ingredienser:
500 g hyldeblomster vejet med stilke
3 liter vand
1,5 kg sukker (brug gerne rørsukker)
Skal og saft af 2 øko citroner
20g vinsyre
17g citronsyre


Fremgangsmåde:
  • Efter hyldeblomsterne er plukket, rystes hver skærm let, så de fleste små dyr rystes af
  • Klip nu så meget stilk af som muligt, og lad blomsterne lande i en stor skål (min er en 5-liters skål med låg hvilket er meget praktisk)
  • Hyldeblomsterne skal endelig IKKE skylles!
  • Varm vand og sukker i en gryde indtil det bobler lidt og alt sukker er opløst
  • Herefter tages gryden af varmen og vinsyre og citronsyre kommes i sukkerlagen, og der røres indtil alt er opløst
  • Imens skrælles citronskal af citronerne og ned i skålen til blomsterne vha. en tyndskræller eller en kartoffelskræller (der må helst ikke komme noget af det hvide med)
  • Pres herefter citronerne, og kom citronsaften ned i skålen til blomsterne og citronskrællen
  • Hæld nu den varme sukkerlage i skålen med blomsterne
  • Lad køle af på køkkenbordet til stuetemperatur uden låg på
  • Herefter kommes der låg på, og skålen stilles i køleskab
  • Lad stå i køleskab i 3-5 dage (min stod i 5 dage), og rør gerne i saften en gang om dagen (det er en vane for mig, jeg ved ikke om det egentlig er nødvendigt ;-) )
  • Efter 3-5 dage sies saften (jeg bruger en meget finmasket si, for noget så tæt som et kaffefilter fungerer ikke, da blomsterstøven derved ikke kan komme igennem og ned i saften)
  • Kom saften på skoldede glasflasker 
  • Jeg kommer dog altid en stor del saft i rene (dvs. nye!) plastic-vandflasker, og kommer dem i fryseren, så holder saften sig i virkelig lang tid, og man kan tage en lille flaske op ad gangen 
  • Det er vigtigt, at man lader 3-4 centimeter luft være i plasticflaskerne, da saften under frysningen udvider sig - ellers eksploderer flaskerne og man får saft udover hele sin fryser!






Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar