tirsdag den 21. juli 2015

Rabarber-cheesecake trifli {sukkerfri}

Efter at have lavet min lynhurtige picnic-cheesecake blev jeg helt vild med den dessert og ikke mindst cremen :-) Vores farmor og farfar har været så søde at give mig flere kilo rabarber (jeg elsker rabarber!), så jeg tænkte, at bagte rabarber ville være perfekt i kombination med cheesecake cremen. Desuden kunne jeg bruge resten af de bagte rabarber til topping på min morgenskyr ;-) Denne dessert er lækker og syrlig præcis som jeg bedst kan lide desserter :-) Den kan laves sukkerfri, som jeg har gjort her, eller man kan bruge sukker, og jeg ved, at resultatet bliver lige godt :-)


Rabarber-cheesecake trifli {sukkerfri} (3 portioner)
Ingredienser kompot:
500 g rabarber
100 g kokossukker (eller brunfarin)
obs: denne portion giver meget tilovers så hvis dette ikke ønskes laves portionen mindre

Ingredienser creme:
100 g flødeost
1 dl piskefløde
3-5 twist på en vanille-twister (eller lidt vanillepulver)
1 spsk agavesirup*
2 tsk sukrin (eller 1 tsk sukrin+)*
*agavesirup og sukrin kan erstattes af 2 spsk almindelig sukker

6 digestive kiks (for helt sukkerfri dessert brug da disse hjemmelavede sukkerfri havrekiks)


Fremgangsmåde:
  • Rengør rabarberne og snit dem i 2-3 cm lange stykker
  • Kom i et ildfast fad og hæld kokossukkeret på og bland det godt sammen
  • Kom i en 150grader varm ovn
  • Bag rabarberne i ca. 40minutter eller indtil rabarberne bliver lidt karamelliserede på toppen
  • Køl de bagte rabarber (evt. i fryseren), så de er kolde når de bruges i triflien 
  • Kom kiksene i en frysepose og knus dem med fingrene indtil der både er smulder og større stykker
  • Kom piskefløde, sukrin og agave sirup (eller anden sødning) i en skål
  • Pisk fløden til blød flødeskum
  • Herefter kommes flødeosten i, og der piskes (ved håndkraft) indtil flødeosten er helt fordelt
  • Pisk endelig ikke for meget, for så gryner cremen
  • Herefter fordeles der lag af skiftevis kiks, bagte rabarber og creme i et glas, og tilsidst toppes med et par bagte rabarber



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar