tirsdag den 7. juli 2015

Hyldeblomsteddike

Jeg elsker hyldeblomster! Da jeg en dag skulle lave hyldeblomstsaft (som der kommer opskrift på senere, det blev verdens bedste!), tog jeg hjem til vores bedsteforældre, da de har en stor have med masse af hyldeblomster. Jeg endte med en stor pose fyldt med hyldeblomster, så der var rigeligt med blomster til noget andet udover saften. Derfor prøvede jeg i år at lave hyldeblomsteddike. Jeg tænker det vil være fantastisk i en olie-eddike dressing til salat fx! Glasset kan desuden stå og pynte helt vildt i ens køkken :-)


Hyldeblomsteddike (ca. 1/2 liter, inspiration: klidmoster)
Ingredienser:
10-20 hyldeblomstskærme
5 dl hvid eddike


Fremgangsmåde:
  • Skold et glas med kogende vand 
  • Slå forsigtigt hyldeblomstskærmene mod køkkenvasken, så dyr forsvinder (vask aldrig hyldeblomster, meget af smagen sidder i blomsterstøvet!)
  • Klip herefter så meget stilk af hyldeblomstskærmene som muligt, således at næsten kun blomsterne ender i glasset
  • Fortsæt således indtil glasset er helt fyldt med hyldeblomster
  • Herefter hældes der ca. 5 dl eddike i glasset eller indtil alle blomster er dækket med eddike
  • Sæt glasset på køkkenbordet og lad der minimum gå 1 uge før eddiken benyttes (gerne længere tid)
  • Man kan med fordel bruge lidt af eddiken og herefter spæde op med mere eddike 
  • Når eddiken bruges er det nok en god idé at si den, hvis man ikke vil spise de der mikro små sorte dyr ;-)
  • Blomsterne siges at kunne holde sig friske i eddiken i op til et år, det har jeg endnu ikke prøvet, da det i år er første gang, jeg laver denne eddike, men det er da et forsøg værd ;-)



Charlotte

2 kommentarer:

  1. Sommer på glas - det er godt at have, når dagene igen bliver korte. Jeg er spændt på at læse, hvad du kommer til at bruge den til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ud til, at blomsterne forbliver friske i udseende, hvilket vil være SÅ fantastisk at kunne kigge på, når sommeren forsvinder! Jeg tænker at bruge denne eddike til alt hvad jeg plejer at bruge æblecidereddike til, men skal nok give eksempler herinde :-)
      - Charlotte

      Slet