onsdag den 25. september 2013

Skøn kyllinge-burger med rødbede tzatziki

Burger! Jeg elsker dem! Især sunde og anderledes versioner er nogle af mine yndlings! Denne burger er spækket med mange forskellige smage, hvilket nærmest gør den til en helt ny smagsoplevelse. Den grove bolle sammen med den søde rødebede tzatziki, den friske spinat og den lækre smag af kylling rundet af med ost, frisk tomat og avokado. En helt igennem rigtig lækker burger, som jeg helt klart kan anbefale til alle burger-elskere som jeg!


Skøn kyllinge-burger med rødbede tzatziki (6 burgere)
Ingredienser rødbede tzatziki:
1-2 mellemstor rødebede
ca. 5 spsk græsk yoghurt
2-4 fed fra et hvidløg
Salt
Peber

Fremgangsmåde rødbede tzatziki:
  • Skræl og vask rødbederne 
  • Riv dem på den grove side af rivejernet, og kom dem i en skål
  • Hvidløgene presses med en hvidløgspresser og tilsættes i skålen
  • Bland græsk yoghurt i og smag til med salt og peber 
  • Tzatzikien bliver bedst hvis den ca. får 30 min i køleskabet, hvor smagen kan trække lidt

Ingredienser burgerboller: 
50 g hørfrø
30 g sesamfrø
40 g solsikkekerner
20 g græskarkerner
350 g lunken vand
25-30 g gær (10 g tørgær)
1 tsk salt
100 g grov mel (fx grahamsmel)
350 g groft hvedemel (eller normal hvedemel)
20 g olivenolie


Fremgangsmåde burgerboller:
  • Jeg startede med at tage ca. halvdelen af mine kerner og hakkede dem i en mini hakker (dette behøves ikke hvis man er vild med mange kerne i sine burgerboller)
  • I en skål blandes vand, gær og salt og gæren røres godt ud 
  • Tilsæt melet og olie og rør godt 
  • Tilsæt alle kerner og frø og rør godt 
  • Sæt dejen til hævning (tildækket med et fugtigt viskestykke) i ca. 40 min et lunt sted
  • Efter hævningen slås dejen ned og formes til 6 boller (drys evt. med birkes på toppen) 
  • De 6 boller skal efterhæves i ca. 30 min
  • I en forvarmede ovn på 200 graders varmluft bages bollerne i ca. 20-25 min 


Ingredienser kylligebøffer:
500 g hakket kylligekød
2 fed hvidløg
2 forårsløg
Salt
Peber
Tørret oregano


Fremgangsmåde kyllingebøffer:
  • Hvidløg presses med en hvidløgspresser ned i en skål 
  • Forårsløgene hakkes meget fint og tilsættes til skålen 
  • Tilsæt kødet og krydderierne og rør blandingen godt (evt. med håndmikser) 
  • Form farsen som 6 bøffer 
  • Steg dem på panden til begge sider er blevet gyldne og lækre
  • Tip: læg efter stegningen en skive ost på og lad det smelte på bøffen! Dette gør burgeren endnu bedre! 
  • Jeg serverede burgeren med tilbehør som friske tomatskriver, frisk babyspinat og avokado skiver



Bettina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar