mandag den 9. september 2013

Cremet sød kaffe & nem iskaffe

Jeg var for nylig forkølet med rigtig ondt i halsen, og jeg havde ikke noget honning i køkkenet til at tilføje the, så det ville smøre min ømme hals. Desuden ville jeg vist ikke have så godt af at bevæge mig ud i det regnfyldte, kolde vejr for at handle. Så her kommer mit bud på et alternativ, som faktisk hjalp på min meget ømme hals, da den er super cremet, lækker og varm.
Hvis man ikke har en øm hals, og hvis man har mere lyst til noget koldt, så vil jeg desuden opfordre til at lave iskaffe af samme ingredienser (se opskrift længere nede). Det smager fantastisk og er nemt og hurtigt at lave en kop iskaffe. Jeg har tidligere lagt denne opskrift på iskaffe op, men opskriften her giver et nemt, lækkert og hurtigt glas iskaffe!

Tip: resten af den kondenserede mæk kan du fx lave müslibarer af eller gemme (vigtigt: i en anden beholder) i køleskabet til endnu en cremet sød kaffe eller iskaffe


Cremet sød kaffe (1 kop)
Ingredienser:
En kop stærk sort kaffe
1-3 spsk kondenseret mælk
Evt. lidt mælk

Fremgangsmåde: 
- lav stempelkaffe eller instant kaffe
- tilføj kondenseret mælk og evt lidt mælk

Nem iskaffe (1 kop)
Ingredienser:
1 kop stærk sort kaffe (evt. kold)
1-3 spsk kondenseret mælk
2-6 isterninger
Evt. lidt mælk

Fremgangsmåde:
- lav stempelkaffe eller instant kaffe
- lad evt. kaffen køle (behøves ikke)
- tilføj isterningerne og den kondenserede mælk og evt. en smule mælk



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar