onsdag den 18. marts 2015

Rodfrugtmos

En dag skulle min roomie og jeg have hygge aften hjemme med god mad, og derfor blev der købt ind til denne lækre rodfrugtmos, som ikke indeholder kartofler, og derfor er lidt sundere end kartoffelmos er. Rodfrugtmosen faldt i rigtig god jord! Mosen er lækker og meget cremet, og så er den super mættende. Jeg serverede denne mos med lækker laks med sprød skin :-)


Rodfrugtmos (4 personer)
Ingredienser: 
3 stk gulerødder (ca. 430 g)
1 stk pastinak (ca. 150 g)
5 stk persille rødder (ca. 230 g)
2 stk rødbede (ca. 280 g)
1 rødløg
25 g smør
30 revet ost
1 tsk basilikum
Salt
Peber

Fremgangsmåde:
  • Skræl rodfrugterne, og skær dem i mindre stykker
  • Snit løg i tern og hvidløg i rimlige store tern 
  • Kom det hele i en mellemstor tykbundet gryde, og hæld vand i, sådan så alt er dækket
  • Kog rodfrugterne i ca. 20 min eller til de er bøde og dermed gennemkogt
  • Hæld vandet fra, når alle rodfrugterne er færdig kogte (gem ca. 1 dl til senere) 
  • Kom smørret og osten ned til rodfrugterne, og blend med en stavblender (kom evt. vandet i, hvis mosen er for tyk)
  • Kom krydderierne i og smag til
  • Server med fisk eller lækkert kød, jeg serverede lækker ovnbagt laks sammen med mosen 


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar