tirsdag den 15. april 2014

Svenske nutella- og kanelsnegle

Ja, jeg elsker jo at bage, så i går bagte jeg sammen med min svenske veninde en af hendes yndlingskager, som hun er vokset op med i Sverige. Disse snegle minder meget om de danske kanelsnegle, men i disse er der en del kardemomme, som giver dem et spicy twist hvilket komplimenterer de ellers søde kanelsnegle. I halvdelen af sneglene brugte vi nutella i steder for kanel-fyld, hvilket helt klart også kan anbefales. Ikke nok med, at vi hyggede os i hendes køkken, mens vi bagte, så havde vi også den lækreste udsigt, som I kan se nederst, hvilket ikke ligefrem gjorde madlavningen kedeligere ;-)


Svenske nutella- og kanelsnegle (ca. 40 stk.)
Ingredienser dej:
5 dl mælk 
50 g gær
1 spsk kardemomme 
150 g smør (stuetemperatur, skåret i mindre tern)
1 æg
1 dl sukker 
1,5 tsk bagepulver 
1,5 tsk salt 
12 dl hvedemel 

Ingredienser fyld:
150 g smør (stuetemperatur)
4 spsk kanel 
1 dl sukker 
Evt. nutella (hvis halvdelen laves med nutella, halveres kanel fyldet!)




Fremgangmåde: 
  • Varm mælken med kardemommen i en gryde til omking 48 graders varme
  • Hæld mælken over i en skål/røremaskine og rør gæren ud deri
  • Tilsæt æg og rør godt
  • Dernæst tilsættes mel, bagepulver, salt og sukker
  • Der røres godt
  • Lad dejen kører i røremaskinen i ca. 7-8 min eller ælt dejen grundigt i hånden
  • Imens dejen æltes færdig (i røremaskinen eller i hånden) kommes smørret i lidt af gangen 
  • Lad dejen hæve i ca. 40 min ved stuetemperatur
  • Imens dejen hæver blandes fyldet i en skål 
  • Når dejen er færdighævet, deles den i to dele, og disse to dele rulles hver for sig ud på et meldrysset bord 
  • Når dejen er rullet ud i to stykker, smøres enten nutella eller kanelfyldet på, og dejen rulles som en lang pølse
  • Herefter skæres den op i ca. 1,5-2 cm stykker og kommes i små bageforme på en bageplade
  • Tænd ovn på 250 grader
  • Lad dem efterhæve sådan i 20 min.
  • Bag dem i ca. 6-8 min eller til de er let gyldne 





Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar