fredag den 4. april 2014

Lækker hjemmelavet kyllingeburger

Nogle gange skal maden jo bare være lidt lækrere! Så da jeg fik lyst til burger en dag, besluttede jeg mig for at lave en lækker kyllinge burger. Jeg lavede selv min fars af kyllingebryst, men denne ret kan sagtes laves af en købt kyllingefars. Retten er lækker og sommerlig, men samtidig er den lidt spicy og eksotisk :-) Denne burger er altså virkelig lækker! :-) 


Lækker hjemmelavet kyllingeburger
Ingredienser burgerboller:
4 dl lunkent vand
50 g gær
2 spsk økologisk honning
2 tsk salt
1 spsk kokos olie
600 g fulkorns hvedemel
Pynt: 1 æg til pensling og sesamfrø

Ingredienser kyllinge bøf:
500 g kylling brystfilet eller kyllingefars
1 løg
1 selleri stilk
1 gulerod
1 spsk smør/olie
1 håndfuld frisk spinat
1 håndfuld frisk persille
3 spsk quinoa flager
3 spsk hvedemel

Ingredienser tilbehør:
Agurk
Tomat
Avocado
Syltede rødbede
Sød chilisovs

Fremgangsmåde burgerboller:
  • Kom vand, gær, honning, salt og olie i en skål rør godt 
  • Tilsæt melet lidt efter lidt
  • Lad bollerne hæve dækket i en times tid 
  • Form derefter bollerne og pensel med æg og drys med sesamfrø 
  • Lad dem efterhæve i 30 min
  • Tænd ovn på 200 grader varmluft, og bag dem derefter i 20 min eller til de er let gyldne 

Fremgangsmåde kyllinge bøf:
  • Løg, selleri og gulerod rives på den grove side af rivejernet eller blendes i en blender 
  • Kom i en lille tykbundet gryde med fedtstof svits dem i ca. 5 min ved middelhøj varme 
  • Hak spinat og persille groft og tilsæt i gryden
  • Bland grøntsagerne sammen med kyllinge farsen i en skål 
  • Tilsæt quinoa og mel og rør det godt ud evt. i en røremaskine 
  • Steg på en pande med lidt olie til de er gennemstegte 

Fremgangsmåde tilbehør:
  • Snit grøntsagerne og servér burgerne lune og lækre





Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar