torsdag den 3. april 2014

Sundere gulerodskage {sukkerfri}

I dag udkommer en bog jeg personligt har ventet på i stor spænding. Det er bogen "sunde søde sager" og er lavet af Ditte med bloggen The Foodclub. Ditte tager virkelig de flotteste mad billeder, og så er maden hun laver altid mega lækker! En af mine yndlingskager er helt klart gulerodskage, og I finder verdens bedste gulerodskage ved at klikke her! Dittes sundere udgave er dog utrolig tæt på i lækkerhed ift. min yndlings, så derfor får I denne sundere gulerodskage opskrift nu :-)


Sundere gulerodskage {sukkerfri} (inspiration: thefoodclub)
Ingredienser kage:
150g mandelmel (jeg brugte 110g fedtreduceret mandelmel)
125g groft speltmel
2 tsk bagepulver
2 tsk stødt kanel
½ tsk salt
4 små æg
3 gulerødder (ca. 250g)
1 æble
50g valnødder
100g neutral olie (jeg brugte rapsolie)
5 spsk kokossukker

Ingredienser frosting:
200 g flødeost
skal fra 1 øko citron
2 spsk ahornsirup
½ tsk vanillepulver
2 spsk rigtig smør
Fremgangsmåde:
  • I en skål røres æg, olie og kokossukker godt sammen
  • Ned i denne skål rives gulerødder og æble på den grove side af et rivejern 
  • Bland mandelmel, speltmel, bagepulver, kanel og salt sammen i en anden skål
  • Herefter blandes de tørre ingredienser med de våde ingredienser
  • Hak valnødderne groft og tilføj dem til dejen 
  • Når dejen er ensartet, hældes den i en springform beklædt med bagepapir (Ø 21 cm)
  • Bag kagen i ovnen ved 180 grader i ca. 45 minutter eller til den er gennembagt
  • Rør alle ingredienserne til frostingen sammen med en episker 
  • Smag til med citron skal/saft og/eller sødning
  • Når kagen er helt afkølet, fordeles forstingen over kagen (jeg brugte sprøjtepose og stjernetyl)
  • Opbevar kagen på køl, indtil den skal serveres
  • Kagen holder sig fugtig og god i 3 dage
Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar