onsdag den 16. april 2014

Hjemmelavet tex mex krydderi {sukkerfri}

Herhjemme har vi en svaghed for de der små pakker med tex mex krydderi! Det er virkelig noget skidt, for de er simpelthen for dyre at købe ift. hvad man får (i hvert fald når man er på su), så de bliver derfor ikke købt særlig tit. Men nu har jeg så lavet min egen udgave med lidt hjælp fra forskellige opskrifter på nettet. Og wow det smager præcis lige så godt som købe versionen! Jeg tænker også at denne hjemmelavede udgave er sundere, da der ikke er nogen mærkelige ting med mystiske E-numre i :-)


Hjemmelavet tex mex krydderi (inspiration: rabatten)
Ingredienser:
2 spsk rosen paprika (dvs stærk paprika)
2 spsk edelsüss paprika med røgsmag* (kan erstattes med "almindelig" edelsüss paprika)
1 spsk chili pulver
1-2 tsk tørrede chili flager (ikke nødvendigt)
1 spsk sort peber
2 spsk oregano
2 spsk salt
2 spsk sukrin gold (der kan også benyttes brun farin)
2 spsk spidskommen
1-2 tsk knust spidskommen (ikke nødvendigt)
* paprika med røgsmag kan fx købes i Tiger :-)


Fremgangsmåde:
  • Bland alle ingredienserne sammen i et glas
  • Herefter rystes glasset, så alt er godt blandet
  • Doseringen af dette krydderi er omkring 3 spsk af det blandede krydderi til 500 g kød
  • Husk der er salt i blandingen, så pas på med at salte kødet inden brug af krydderiet!




Charlotte

2 kommentarer:

  1. Sikke en god idé at lave selv! Jeg elsker mexicansk mad og særligt de der krydderiblandiner for det er jo SÅ nemt bare lige at smække i kødet, men desværre er det smækfyldt med sukker og det prøver jeg at undgå. Tak for et super godt tip og virkelig lækker inspiration :)

    Anna - wonderwomanwannabe.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja mexicansk mad er virkelig lækkert! Det er smart at have sådan en blanding stående, for selvom jeg næsten altid har alle ingredienserne, så får jeg aldrig lige brugt alle ingredienser, hvis de ikke er blandet sammen ;-) Man kan desuden ikke smage forskel på om der bruges sukrin gold eller brun farin, så det er super fedt, hvis man vil undgå sukker!
      - Charlotte

      Slet