lørdag den 27. april 2013

Verdens bedste og letteste boller!

Disse boller bager jeg rigtig ofte, da de er verdens bedste - intet mindre! Vi køber næsten aldrig brød, da hjemmebagt brød bare smager bedst og mætter mest....og så er det altså meget lidt tidskrævende, hvis man fx bager disse boller, der ikke skal æltes med hænderne. De er perfekte til en weekend-morgen som denne skønne morgen i dag :)


Disse boller har grundet havregrynene en lækker sprød skorpe, mens de er saftige i midten. De bliver derudover ikke tørre og kedelige af at ligge nogle dage i brødskuffen. Jeg bager ofte dobbelt potion, og putter halvdelen direkte i fryseren, og det er de rigtig gode til. Denne opskrift er en grundopskrift, som man kan variere i udfra indholdet i køkkenskabene. Ofte udskifter jeg nogle gram af melet med solsikkekerner, mandler, sesamfrø, hørfrø eller en 5-korns-bageblanding.

Verdens bedste og letteste boller (anjasopskrifter)
Ingredienser:
25 g gær
4 dl lunken vand
1 spsk olie
1 spsk sukker
½ tsk salt
100 g havregryn
150 g groft mel (grahamsmel, fuldkornshvedemel eller speltmel)
ca. 250 g hvedemel (udskift evt. med 25g - 50g kerner/frø)


Fremgangsmåde:
- gær og vand blandes indtil gæren er helt smeltet
- tilsæt olie, sukker og salt
- tilsæt havregryn
- nu tilsættes den grove mel og herefter hvedemel til dejen bliver fast men stadig er klistret
- rør godt i dejen (i ca. 5 min, da det er sådan dejen bliver "æltet")
- lad hæve i 45 min i skålen
- dejen sættes på bagepladen med to skeer (kan ikke formes i hånden)
- bollerne efterhæves i ca. 20 min
- bages i 225 grader varm ovn (bollerne skal ikke pensles inden de kommer i ovnen)



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar