torsdag den 18. april 2013

Hindbærpandekagelagkage

På min 20 års fødselsdag fik jeg mine veninder på besøg til en lækker fødselsdagsmiddag. Da det var en fødselsdags-middag, tænkte jeg, at det skulle være en lagkage, men da jeg ikke er så vild med den normale danske lagkage, ville jeg prøve noget nyt. Jeg synes personligt at denne pandekagelagkage er et perfekt, og et meget lækkert alternativ til almindelig lagkage. 


Hindbærpandekagelagkage
Ingredienser hindbærskum:
300 g hindbær fra frost (1 pose)
200 g sukker
2 dl piskefløde
2 dl græsk yoghurt 2%
1 økologisk citron, (skallen)
jævning: 2 tsk. vand og 1 tsk kartoffelmel (blandes i et glas og røres i tilsidst)

Ingredienser pandekagedejen (15 små):
100 g hvedemel
100 g boghvedemel (kan erstattes af hvedemel)
3 æg
3 dl mælk
1 dl øl
1 tsk vaniljesukker
smør til stegning

Pynt
1 bakke friske hindbær
Flormelis til drys



Fremgangsmåde:
- kog hindbær og sukker op (det skal koge i et par minutter)
- mos bærene så meget som muligt, hvorefter mosen blandes med jævningen og det koges op
- lad de kogte bær køle HELT af

- i mens blandes alle ingredienserne til pandekagerne (sørg for at der ikke er klumper i dejen, når den er pisket sammen)
- lad dejen stå i 30 min. og pisk så dejen op igen
- nu er den klar til at blive lavet til pandekager, som steges på en pande (de skal være tynde, så de bliver sprøde dvs. brug ca. ½ dl pr. pandekage)
- når pandekagerne er stegt, skal de køles HELT af

- pisk fløden (rimelig stiv, men ikke grynet)
- vend den græske yoghurt i flødeskummet
- når de opkogte bær er kølet helt af, vendes disse i blandingen lidt efter lidt (tilpas smagen efter eget behov)
- slutteligt: riv citronskallen og vend det i skummet
- stil skummet på køl i ca. 30 min. så smagene kan sætte sig



- til slut lægges en kold pandekage på et serverings-fad, og der smøres et lag hindbærcreme på
- læg endnu en pandekage på og smør igen et lag, og sådan fortstætter man, til man har brugt alle ingredienserne
- på toppen af kagen skal der være et lidt tykkere lag flødeskumscreme

- pynt med friske hindbær og sigtet flormelis
- server med det samme eller stil den på køl indtil servering



Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar