onsdag den 24. april 2013

Humus

Kikærter er virkelig en god opfindelse! Jeg ved godt, der er mange, der ikke kan lide dem, men jeg tror det handler om tilberedningen og så lidt om tilvending. Jeg er selv helt vild med kikærter. Når jeg bruger kikærter er det ofte dem fra dåse, for jeg planlægger ikke mad flere dage i forvejen, og så er det altså noget bøvl hvis man har lyst til humus og de skal ligge i blød i et døgn. Humus smager godt ovenpå ristet rugbrød eller sammen med pandebrød (som der kommer en opskrift på senere). Desuden kan humus spises som tilbehør til næsten alt.


Humus
Ingredienser humus:
1 dåse kikærter drænet
1 tsk tahin
1-2 fede hvidløg
1 tsk spidskommen (kan udnlades)
1 knivspids cheyennepeber
Evt. 1 spsk persille eller mere (kan sagtens bruge frossen)
Lidt af lagen kikærterne har ligget i eller olie
Salt
Peber


Fremgangsmåde humus:
- blend alle ingredienserne i en minihakker eller med en stavblender (der skal kun lige præcis så meget lage/olie i at den kan blive blendet til en fin, blød masse)
- smag til med salt og evt. peber
- rester gemmes i en meget lufttæt beholder i købeskabet (hæld lidt olie hældt på inden låget kommer på herved undgår man for hurtig bakteriedannelse)



Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar