tirsdag den 23. april 2013

Chokolade cupcakes med jordbær frosting


Jeg elsker cupcakes, så derfor tænke jeg her i det dejlige forår, at jeg ville bage en lidt sommer-inspireret cupcake, der kunne gøre ventetiden til sommeren lidt kortere. Disse cupcakes blev serveret til min familie fødselsdag i weekenden.


Chokolade cupcakes med jordbær frosting  (ca. 30-35 cupcakes)
Ingredienser kage:
380-400 g hvedemel
3 tsk bagepulver
1 tsk salt
250 g chokolade
3 dl varm stærk kaffe
380 g sukker
4 æg
6 spsk rapsolie (eller anden smagsneutral olie)
3 dl mælk
3 tsk vanilje sukker


Ingredienser frosting:
300 g smør, stuetemperatur
350 g jordbær (friske eller frosne)
1/2 tsk frisk citronsaft
700 g floramelis
1 knivspids salt
3 spsk mælk (kun hvis det er for tykt)

Fremgangsmåde kage:
- forvarm ovn på 200 grader
- i mellemstor skål: piskes mel, bagepulver, vaniljesukker og salt sammen
- tilsæt herefter mælk og olie i skålen og rør dejen godt igennem!

- i en anden skål: rør chokolade ud i varm kaffe (man kan evt. vælge at smelte chokoladen lidt i forvejen)
- tilsæt herefter chokolade/kaffe-blandingen lidt efter lidt til den første skål med melblandingen (rør dette godt ud, sådan så der ingen klumper er i dejen...dette er nemmest ved brugen er en røremaskine)

- tredje skål: ved hjælp af håndmikser; pisk sukker og æg i en stor skål indtil massen er let og luftig, dette sker ca. efter 2 min
- herefter skal æggemassen vendes i dejen med en ske eller dejskraber (her er det meget vigtigt, at man IKKE rører rundt og slet ikke i en røremaskinen...man skal vende dejen forsigtigt, sådan så luften i æggemassen ikke bliver trykket ud!)

- fordel dejen i cupcakes forme (fyld ca. formen ¾ op)
- bag dem i ca. 10-15 min.
- efter bagning skal de køle af på en rist (jeg lavede mine kager aftenen inden, jeg serverede dem)


Fremgangsmåde frosting:
- kom jordbærrene i en lille kasserolle, og kog dem ved middel varme (husk at rør i det tit! Og når det koger, skal man koge hele tiden)
- bærrene skal gerne koges helt ud
- lad bærsovsen simre, til mængden er blevet reduceret, sådan at sovsen er blevet mere koncentreret

- når bærsovsen er færdig, tages den af varmen og køles helt af, så bærsovsen ender med at have stuetemperatur (jeg lavede min bærsovs aftenen inden)

- kom smørret i en skål, og tilsæt derefter halvdelen af flormelissen, og pisk til det bliver cremet
- dernæst tilsættes bærsovsen, salt og citron saften
- pisk det sammen, indtil det er helt cremet
- tilsæt derefter resten af flormelissen og pisk. Hvis konsistensen er for tyk så kom mælken i for at fortynde frostingen.

- smag på frosting: hvis du kan lide den, som den er, er du færdig, men hvis du ønsker at frostingen skal være sødere, så tilføje lidt ekstra flormelis :)

- smør frostingen på kagerne enten med en kniv eller kom frostingen i en sprøjtepose med en tylle i enden (jeg brugte tykke M1) 


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar