søndag den 3. november 2013

Mandel-macadamia the-kage

Denne kage er en af de Australske klassikere, som min værtsfamilie altid laver, og derfor tænke jeg, at jeg ville give kagen et forsøg. Jeg peppede kagen lidt op med citron glasur, som efter min mening gav kagen prikken over i'et! Kagen er sød og lækker, og de knasende macadamia nødder giver den en helt perfekt smag og gør den lækker knasende. Perfekt til en god kop kaffe i godt selskab :-)


Mandel-macadamia the-kage
Ingredienser kage:
120 g smør
160 g sukker
100 g usaltede macadamia nødder
100 g mandel mel (mandler blendet til mel)
3 æg
5 spsk mel
1 tsk stødt muskatnød
1 tsk stødt kanel

Ingredienser glasur:
Saften fra en halv citron
Omkring 10 spsk flormelis (eller til du får din ønskede konsistens)
Nogle macadamia nødder til pynt
Lidt revet kokos/kokos mel til pynt


Fremgangsmåde: 
  • Tænd ovn på 170 grader varmluft
  • Med en el-pisker piskes sukker og smør sammen til en luftig masse
  • Derefter piskes mandelmel og æg i
  • Pisk godt, sådan så der ingen klumper er i dejen 
  • Tilsæt mel, muskatnød og kanel, pisk godt, så der ikke er klumper i dejen 
  • Slutteligt røres hele macadamia nødder i dejen 
  • Kom kagen i en form, evt. en spirngform beklædt med bagepapir 
  • Bag kagen i ca. 45 min eller til du kan stikke i kagen og kan mærke, at den ikke er blød i midten 
  • Lad kagen køle helt af 
  • Lav glasuren af citronsaft og flormelis, og smør det på kagen
  • Pynt med med macademia nødder og eventuelt kokos
  • Server kagen med det samme evt. som tilbehør til en god kop kaffe :-) 


Bettina

2 kommentarer:

  1. This cake was so incredibly good! I'm so happy I could find it on your blog! Definitely going to make it myself very very soon and hopefully achieve a similar result ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes it was a really good cake ! I'm glad your like our blog :-) And yes make the cake, it is delicious !
      - Bettina

      Slet