onsdag den 7. august 2013

Yndlings feta-spinat tærte

Min ultimative yndlings tærte er denne vegetar tærte med feta og spinat. Den er så smagfuld, lækker og sund (man kan evt. udskifte cremefraise med skyr)! Den dag jeg lavede denne tærte, mente min kæreste, at vi også skulle have noget kød, så jeg tilføjede små stykker stegt kylling. Men faktisk mætter den fint også uden kød, da feta, parmesanost, æg og cremefraise/skyr er nogle af de helt store proteingivere i vores madvarer! :-) Tærten er ikke så fotogen, men hvad den ikke har i udseende, har den altså i smag, så I må altså prøve at lave den!



Yndlings feta-spinat tærte (1 tærte)
Ingredienser:
1 tærtedej (jeg brugte min yndlings tærtedej, som iøvrigt er super sund)
500g frossen spinat (eller den dobbelte mængde frisk spinat, som lige dampes først)
200g fetaost (jeg bruger altid det man køber i en blok)
2 æg
2 dl cremefraise (kan udskiftes med skyr)
Lidt peber
1 knivspids revet muskatnød
Lidt friskrevet parmesanost ca. 50g (ikke nødvendigt, men giver tærten en lækker overflade!)
evt 300g kyllingekød (er ikke nødvendigt)

Fremgangsmåde:
- lav tærtedejen (følg opskriften HER)
- optø spinaten og tryk den fri for væde
- tænd ovnen på 200 grader
- dejen lægges i en tærteform (diameter 24cm)
- forbag dejen i ca. 10 min., hvorefter fadet tages ud, og ovnen skrues op på 225 grader
- i en skål: smuldr feta, tilsæt æg, cremefraise, peber og muskatnød og pisk blandingen godt sammen med en gaffel
- tilføj nu spinaten til blandingen (riv den gerne lidt i stykker mens du tilføjer den til æggeblandingen!)
- hvis der skal kylling i tærten, så skæres denne i mindre stykker og steges i lidt olie og med lidt salt, så den stort set er gennemstegt
- når tærtebunden er forbagt fordeles kyllingestykkerne og æggemassen
- drys evt. revet parmesanost på toppen
- bag tærten i ca. 30 minutter ved 225 grader





 Charlotte

2 kommentarer:

  1. WOW det ser lækkert ud!!! Mmmh :D

    Nanna Freving // www.nannafreving.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig også en lækker tærte! Den kan kun anbefales :)
      Hilsen Bettina & Charlotte

      Slet