torsdag den 1. august 2013

Rabarber-solbær crumble

I dag rejser jeg mod Australien. Da jeg tog afsked med mine veninder og min familie lavede jeg bla. denne rabarber-solbær crumble, som faldt i meget god jord hos alle. Den er frisk, syrlig, sommerlig og super lækker! Jeg er nu i fuld fart på vej til Australien, hvor jeg skal bo det næste års tid! Hvilket lige pt føles, som jeg bare skal på ferie... men jeg bliver vel snart klogere :-) Mit liv bliver radikalt ændret... men nøj hvor jeg glæder mig! Men tilbage til kagen! Prøv den hvis du er i humør til at smage de sidste par bidder af sommeren, inden den er helt ovre i DK :-)


Rabarber-solbær crumble
Ingredienser fyld:
200 g solbær
400 g rabarber
200 g rørsukker
1½ tsk vanillepulver

Ingredienser fyld:
50 g mandler
90 g margarine
50 g hvedemel
160 g grove fiber havregryn (almindelige kan evt. anvendes)
70 g rørsukker


Fremgangsmåde: 
- ovnen tændes på 180 grader varmluft
- bland sukker og vanillepulver i en skål og rør sådan vanillen bliver rørt godt ud
- solbærene og rabarberne skylles, og rabarberne snittes i stykker på ca. 1 cm.
- bland rabarber og solbær med sukkermassen og rør det godt, sådan alt sukker er fordelt ligeligt
- i et fad beklædt med bagepapir hældes bærblandingen ud og fordeles ligeligt
- forbag fyldet i ovnen i ca. 6-8 min ved de 180 grader

- imens bærene er i ovnen hakkes mandlerne nogenlunde fint
- i en skål blandes blødt margarine og mel til en klumpet masse (dette er nemmest i en røremaskine)
- dernæst tilsættes de hakkede mandler, havregryn og rørsukkeret
- det hele røres godt ud til massen er som crumble dej dvs. lidt klumpet
- når fyldet er forbagt, fordeles dejen jævnt over fyldet
- kagen bages i 20 min. indtil den er gylden og sprød på toppen
- crumble kan serves både lun og kold, og den kan serveres med cremefraise, flødeskum eller blot som den er



Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar