fredag den 23. august 2013

Sukkerfri solbærsaft

Da min kæreste forleden dag kom hjem med en solbærmost, skulle jeg jo lige smage den :-) Og pludselig kom jeg i tanke om en pose solbær fra farmor og farfar, der lå i min fryser! Derfor kom jeg til at koge en portion solbærsaft, imens vi var igang med at lave aftensmad. Jeg valgte her at bruge stevia sukker, så vi med lidt bedre samvittighed kan drikke saftevand hver dag, så vi når at drikke saften inden den ikke længere kan holde sig ;-) Solbærsaften blev lækker og ikke for sukkersød, og så smager den skønt af solbær! Det er umiddelbart ikke til at smage, at der ikke er tilsat sukker, og jeg er ellers ikke sådan lige at stille tilfreds med sødemidlers smag. Det er som om, at solbær-smagen kommer mere til sin ret fordi saften ikke er hvinende sød, men kom evt mere sukker i hvis du mest er til en meget sød saft :-)


NB: jeg har i opskriften også skrevet den mængde almindelig sukker, som min mængde sødemiddel svarer til :-)

Sukkerfri solbærsaft (ca. ½ liter koncentreret saft)
Ingredienser:
300g solbær
6 dl vand
50g stevia sukker (eller 100g almindelig sukker)

Fremgangsmåde:
- kog solbær og vand til alle bærene er udkogte (ca. 30 min kogetid ved svag varme, så kan det passe sig selv)
- si bærene fra
- hæld nu den siede saft i en ren gryde og lad det koge igen
- tilsæt stevia (eller sukker) og lad koge 10 minutter (hvis der kommer skum på toppen fjernes dette)
- skold en flaske med kogende vand og lad den tørre nogle minutter
- herefter hældes den varme saft i flasken
- sæt en prop lavet af køkkenrulle i flaskens hals og lad køle nogle timer på køkkenbordet hvorefter flaskens rigtige prop/låg sættes på og flasken kommes i køleskab
- blandingsforholdet er ca. 1:3 men prøv dig frem




Charlotte 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar