søndag den 25. august 2013

Melfri frø-knækbrød med dild

En veninde tippede mig om denne knækbrøds-opskrift, som hun fortalte gav de bedste knækbrød, og så måtte jeg jo afprøve den! Opskriften er uden mel, men der skal heller ikke mærkelige ingredienser (så som HUSK loppefrøskaller) i, hvilket jeg synes er et plus. Nogen gange er det altså rart, at man kan nøjes med at købe alle ingredienserne i Netto :-) Eneste minus er, at "dejen" skal stå i 4 timer, og at knækbrødene skal bage i 5-7 timer. Men tiden du står i køkkenet er jo minimal! Jeg havde faktisk knækbrødene i ovnen i et par timer (ved 50grader). Den lange bagetid gør knækbrødene helt perfekte og sprøde :-) Jeg tror nu stadig, jeg er mere til knækbrød med mel i og altså disse yndlings, men disse frø-knækbrød bliver helt sikkert også bagt igen, for de ér lækre, og så mætter de virkelig godt!


Melfri frø-knækbrød med dild (inspiration: Årstiderne, 2 bageplader)
Ingredienser:
2 tsk ramsløgssalt eller anden salt
½ dl græskarkerner
½ dl solsikkekerner
1 dl sorte sesamfrø (almindelige hvide kan også bruges)
2 dl hørfrø
1/4 bundt dild eller en anden lækker krydderurt 
4 dl vand
Fremgangsmåde:
- bland alle ingredienserne sammen i en skål og rør godt
- lad stå i 4 timer hvor der røres engang imellem 
- efter de 4 timer skal massen gerne være klistret (hvis dejen er for tør så tilsæt mere vand)
- smør dejen helt tyndt ud på bageplader beklædt med bagepapir
- bag knækbrødene ved 50-75 grader i ca 5-7 timer til de er tørre og sprøde (mine fik 7 timer ved 50grader)
- lad dem køle af
- bræk dem i passende stykker
- opbevar i en kagedåse eller en lufttæt beholder


Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar