torsdag den 15. maj 2014

Kikærte-brownie

Okay jeg indrømmer det gerne: jeg elsker kage! Jeg elsker dog ikke, hvad kage gør ved min krop...så jeg er kommet op med en løsning! En daglig løbetur giver mig ret til et stykke sundere kage :-) Den sundere kage kunne fx være denne lækre kikærte-brownie. Kagen er forholdsvis nem at lave, og så smager den som en normal, usund, syndig, lækker brownie! Man kan desuden slet ikke smage kikærterne :-) Kagen her er perfekt som en lækker dessert eller lignede, da den også er ret flot.

Kikærte-brownie
Ingredienser: 
(1 cup = 2,4 dl)
125 g smør
200 g mørk chokolade (85%)
400 g kikærter (dåse, drænet og renset)
3 spsk kakao pulver
3 spsk kokos mel
1/2 cup cashew nødder
1/2 cup mandler (hakket)
3 æg
1 cup sukker (kan erstattes af et sødemiddel fx sirup, stevia eller ligende)


Fremgangsemåde:
  • Tænd oven på 170 grader varmluft
  • I en gryde smeltes smør
  • Kom 150g af chokoladen i den smeltede smør, og rør godt mens chokoladen smelter
  • I en blender/mini-hakker kommes kikærter, kakaopulver, kokos mel og cashewnødder i, og det hele blendes til massen er ensartet og har konsistens som fugtigt mel 
  • I en anden skål (evt. en røremaskine) piskes æg til luftigt skum
  • Tilsæt herefter sukker lidt af gangen, mens der piskes 
  • Vigtigt: tag nu 4 tsk eller mere af æggemasse fra og stil det til side, hvis du ønsket en dekoreret top ligesom på min kage
  • I den resterende æggemasse vendes kikærte-massen og chokoladen-massen i indtil dejen er ensartet (husk at kikærte-massen og chokolade-massen IKKE må røres i, det skal vedes i, så kagen bliver luftig)
  • Kom den færdige kagedej i en brownie form belagt med bagepapir 
  • Mønsteret laves ved at fordele æggemassen (der var sat til side) ligeligt på toppen
  • Træk nu en tandstik eller en spids kniv igennem så der dannes et flot mønster
  • Bag kagen i ca. 35-40 min. 
  • Lad kagen køle helt af inden den serveres
  • Nyd kagen med lidt god samvittighed og i godt selskab :-)

Bettina

2 kommentarer:

  1. Det lyder da SÅ lækkert!!!
    Og jeg har nærmest det hele derhjemme, åh åh!
    Det er bare en dåse kikærter ikke?
    Knus M.
    mayadroem.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er utrolig lækker! Og jo det er bare en ganske almindelig dåse kikærter der skal bruges. God bagelyst! Kh Bettina

      Slet