torsdag den 29. maj 2014

Banan-kanel brød

Jeg elsker brød, og sjovt brød gør bare min glæde for brød endnu større! En dag stod jeg med nogle overmodne bananer og lidt for meget fritid ;-) Så jeg besluttede mig for at bage dette lækre brød til en brunch, jeg havde med nogle veninder dagen efter, inden vi skulle til en festival her i Darwin. Når man ved, at dagen på festivalen kommer til at byde på en del alkohol, så er det jo vigtigt at have en godt fyldt mave fra morgenstuden af! Så dette brød kom til at falde i rigtig god jord hos tøserne! Jeg vil serverede det som skiver med lidt smør eller Nutella.


Banan-kanel brød
Ingredienser dej:
40 g gær
1 spsk sukker/honning
3/4 cup mælk (lunken)
1 æg (heraf kun æggeblommen, men gem æggehviden til pensling)
2 spsk smeltet smør
2 1/4 cup hvedemel
1/2 tsk salt
lidt olie til smøring af springform

Ingredeisner fyld:
1/4 cup blødt smør
1/4 cup sukker
4 tsk kanel
2 mellemstore bananer (godt modne)


Fremgangsmåde: 
  • I en røremaskine kommes lunken mælk, sukker og gær i, og der røres godt 
  • Dernæst tilsættes smør og æggeblommen (sæt æggehvide til side på køl)
  • Rør massen godt
  • Tilsæt salt og mel, og lad røremaskinen ælte dejen rigtig godt sammen
  • Lad dejen stå til hævning i et lunt rum i 1,5-2 timer
  • Når hævningen næsten er færdig, tændes ovnen på 190 grader varmluft
  • Lav fyldet ved at piske smør, sukker og kanel sammen til en luftig masse
  • Snit bananerne i tynde skiver
  • Når hævningen er færdig og dejen ca. er fordoblet i størrelse, æltes dejen igennem og rulles ud til en rektangel
  • Smør kanel-fyldet ud på dejen, og fordel banan skiverne på dejen 
  • Rul nu dejen sammen til en lang pølse 
  • Skær den halvt over helevejen pånær de sidste 5 cm
  • Flet dejen, og lad de to ender mødes 
  • Kom brødet i en smurt springform 
  • Pensel brødet med den tilsidesatte æggehvide 
  • Bag brødet i 25-30 min eller til det er lækkert gyldent 
  • Nyd brødet til en lækker brunch eller lignende med et tyndt lag smør eller nutella 






Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar