lørdag den 12. oktober 2013

Lakrids-æble muffins uden tilsat sukker og mel (sukkerfri)

Da jeg så denne opskrift for nylig på nogle æble muffins uden tilsat mel og sukker, som er så sunde, at de kan spises med virkelig god samvittighed både til morgenmad og som mellemmåltid, vidste jeg med det samme, at jeg måtte afprøve opskriften. Jeg brugte dog æblegrød fremfor blendet æble, og så tilføjede jeg lakridspulver. Disse muffins er lækre, saftige og super søde i smagen selvom der ikke er tilsat sukker. De smager skønt, og de forbliver dejligt saftige i rigtig mange dage! En perfekt snack til madpakken eller lignende! Derudover tager de ingen tid at lave (maks. 10 min i køkkenet) og så giver denne opskrift minimal opvask, da dejen laves i en blender, så ikke så meget som en skål eller røreske skal vaskes op :-)


Lakrids-æble muffins uden tilsat mel og sukker (12 stk, inspiration: mayadroem)
Ingredienser:
1 dl mandler
2 dl havregryn (evt. glutenfri)
1 banan
3 æg
2 dl æblegrød (eller brug 2-3 æbler, skåret i tern, der blendes sammen med bananen)
2 spsk lakridspulver 
1½ tsk bagepulver 
½ tsk vanillepulver

Fremgangsmåde: 
  • Tænd ovnen på 200grader varmluft
  • Blend mandler og havregryn meget grundigt så de bliver til helt fint mel
  • Tilføj nu bananen og æblegrøden og blend godt indtil der ikke er flere klumper 
  • Tilføj lakridspulver, bagepulver og vanillepulver (blend kun lige præcis så du er sikker på de sidste ingredienser er godt fordelt)
  • Nu slåes æggene ud i dejen, og der blendes godt (blend ikke for meget for så mister æggene sine gode hæve-egenskaber)
  • Fyld dejen i muffinsforme 
  • Sæt i ovnen i 15min eller til de bliver fint lysebrune

Charlotte

2 kommentarer:

  1. Tak for det fine link, liiiige som det skal være :) !
    Lyder lækkert med lakrids :)
    Hilsen Maya :)
    www.mayadroem.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, og tak for den gode opskrift, det er en rigtig god grundopskrift, som man kan variere uendeligt :)
      Ha' en god weekend, hilsen Charlotte

      Slet