torsdag den 17. oktober 2013

Kyllinge-spinat grovtærte

Tærte er noget jeg virkelig holder af. Tærte er utrolig mættende og så er det nemt at lave! Og så kan man jo variere fylder lige så meget, som man ønsker. Derfor er tærte altså noget jeg holder af! Desuden er resterne jo alt for lækre at spise kolde som frokost næste dag. Denne tærte er sund og fuld af smag! Kyllingen fungerer godt med spinaten, og hytteosten gør tærten lækker cremet uden at gøre den fed. Denne tærte er nem at lave en travl hverdag, hvor tingene bare skal gå hurtigt, og så smager den jo bare fantastisk! Jeg serverede min tærte med en almindelig grøn salat for at få lidt flere grønsager indenbords hvilket fugerede fint :-)

Kyllinge-spinat grovtærte (1 tærte)
Ingredienser dej:
1½ dl hvedemel
2 dl grahamsmel
1 tsk salt
2 spsk oliven oile
1½ dl græsk yoghurt


Ingredienser fyld:
400-500 g kyllige fillet
Lidt olie til stegning
Ca. 200 g frisk spinat eller evt. lidt mere hvis frossen (hvis du bruger frossen spinat skal spinaten optøs og drænes for vand)


Ingredienser æggeblandingen:
2 æg
ca. 400 g hytteost
1½ dl mælk
Salt
Peber
Paprika

Fremgangsmåde dej: 
  • Bland alle ingredienserne sammen og rør dejen godt sammen 
  • Form dejen som en klump og stil den på køl i minimum 30 min 
  • En tærteform (ca. 22 cm) smøres med lidt olie
  • Dernæst fordeles dejen og slutteligt prikkes den med en gaffel sådan så der ikke kommer luftbobler ved bageningen
  • Tærte bunden forbages i ca. 10-15 min. ved 200 graders varmluft 

Fremgangsmåde fyld: 
  • Vask og hak spinaten groft og kom den i en gryde
  • Hæld kogende vand over og lad det stå og blive dampet i et par minutter 
  • Hak dine kylligefillet i små firkanter 1*1 cm og dernæst svits dem i en gryde med lidt olie 
  • Bland æg, mælk og hytteost i en skål for sig selv
  • Kom salt, peber og paprika i efter smag 


Fremgangsmåde samling af tærten: 
  • Efter bunden er forbagt lægges der først de svitsede kyllingestykker i
  • Dernæst vrides spinaten for vand og fordeles over kylligen 
  • Slutteligt fordeles æggeblandingen over fyldet
  • Tærten bages i oven ved 200 grader i ca. 40 min.
  • Server tærten varm med en grønsalat eller ligende
Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar