lørdag den 6. juni 2015

Lækker grillet (eller ovnbagt) feta

Min yndlings græske restaurant her i Århus er Zorba på Frederiksallé, som er en hyggelig familiedrevet restaurant med billig, lækker, græsk mad. Sidst jeg spiste der, så jeg grillet feta på deres menukort, og det måtte jeg selvfølgelig prøve. Det smagte helt fantastisk! Derfor har jeg her prøvet at genskabe retten hjemme i min egen ovn, men opskriften kan også bruges på grillen når sommeren kommer! Det smager virkelig lækkert og er perfekt tilbehør til en bøf eller en salat!  


Grillet (eller ovnbagt) feta (tilbehør til 2 personer)
Ingredienser:
2 skiver feta (ca. 125g)
1/2 lille rød løg
1 tomat
2 spsk god olie (jeg brugte rapsolie men 
1 spsk citronsaft
Oregano
Paprika


Fremgangsmåde:
  • Tænd ovnen på 200 grader
  • Skær tomat og løg i skiver
  • Skær to skiver feta 
  • Tag et stort stykke sølvpapir og smør lidt olie på, der hvor fetaen skal ligge
  • Placer fetaosten på sølvpapiret
  • Fordel tomat og løg skiver ovenpå
  • Bland olie og citronsaft, og hæld det herefter ovenpå fetaen
  • Drys godt med oregano og paprika ovenpå
  • Kom i ovnen i 20 minutter ved 200 grader eller kom på en brandvarm grill i ca. 10 minutter
  • Når fetaen er blød og lækker, er den klar til at blive spist sammen med tomat og løg 
  • Jeg spiste fetaen til en lækker salat med pesto, men den vil være perfekt til fx en græsk bøf ;-)




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar