onsdag den 18. december 2013

Fuldkorns risengrød lavet i ovn

Verdens nemmeste, billigste, lækreste og mest juleede aftensmad - det er hvad man får ud af denne opskrift. Risengrød er lækkert, og herhjemme spiser vi det altså som aftensmad. Jeg har ikke tålmodighed til at stå og røre i en risengrød så længe, og jeg hader at gøre gryden ren bagefter hvis det måske er brændt lidt på, så derfor er jeg begyndt at lave risengrød i ovnen. Jeg bruger fuldkorns grødris, da det giver risengrøden lidt mere bid, og det, synes jeg, er virkelig fantastisk! Fuldkorns grødrisene gør desuden, at risengrøden mætter rigtig godt :-) Jeg forudser en vinter med lidt mere risengrød end hvad godt er! Man kan selvfølgelig også bruge almindelige grødris, så er fremgangsmåden den samme :-)


Tip: de fleste nye gryder kan klare omkring 200 grader også selvom de er med glaslåg (dog ofte ikke hvis der er plastikhåndtag fx) men husk alligevel at tjekke hvor meget varme din gryde kan tåle - min med glaslåg købt med guldmærker i Føtex kan fx holde til 180grader hvis låget er på.

Fuldkorns risengrød lavet i ovn (5-6 pers., inspiration: frkmuffin)
Ingredienser:
5 dl vand
5 dl (500 gram) fuldkorns grødris (Urtekram)
2 liter mælk
1 tsk salt
Fremgangsmåde:
  • Varm ovnen op til 150 grader varmluft
  • I en gryde på komfuret bringes vand og ris i kog, og lad koge i 3-5 minutter (al vand når næsten at fordampe)
  • Tilføj mælken og bring i kog (lad evt. koge i 5 minutter ved konstant omrøring)
  • Sæt risengrøden ind i ovnen i gryden med låg på (man kan evt hælde det hele i en stegeso eller lignende hvis man ikke har en gryde der kan gå i ovnen)
  • Bag i 1,5-2 timer (afhænger af ovn og hvor varm mælken var inden gryden kom i ovnen)
  • Hvis portionen halveres skal den have 1-1,5 timer i ovnen
  • Rør rundt ca. en gang hver halve time (mest nødvendigt at gøre til slut i bagningen)
bevis på at grøden på ingen måde brænder på ;-)
Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar