mandag den 2. december 2013

Chia-grøntsags boller

For lethedens skyld plejer jeg, når jeg bager boller, at bruge stort set samme grundopskrift. Min grundopskrift har jeg dog længe ville udbygge lidt, så den også indeholder chia frø og grøntsager. Chia frøene skal i, fordi de er yderst protein-, fiber- og kalkholdige, og desuden giver de en meget saftig midte, da de suger rigtig meget væske. Grøntsager skal i, da de giver en saftig midte samtidig med, at de giver vitaminer, flot farve og sødme! Hvis man ikke har rødbede, kan man bruge andre grøntsag fx gulerødder, spinat, squash, græskar eller sød kartoffel. Dette er altså min nye yndlings bolledej-opskrift :-)

Chia-grøntsags boller (18-20 stk)
Ingredienser:
25g gær
4 dl vand
1 spsk olie
½ tsk salt
100g havregryn
ca. 200g grøntsagspuré (jeg brugte 150g rødbede blendet med lidt under 1 dl vand) 
2 spsk chia (20g)
50g sesamfrø (kan udskiftes med fx solsikke- eller græskarkerner) 
300-400 g blandet mel, halvdelen må gerne være fuldkornshvedemel eller grahamsmel (jeg brugte 375g)
Pynt: sesamfrø

Fremgangsmåde:
  • Lav grøntsagspuré: jeg blendede 150g rødbede skåret i mindre stykker med 1 dl vand indtil det var en helt fin puré
  • I en skål røres gæren ud i vandet
  • Tilføj olie, salt, havregryn og grøntsagspuré
  • Herefter tilføjes chia frø og sesamfrø
  • Nu røres der mel i indtil konsistensen er god
  • Chia frøene suger i løbet af hævningen meget vand, så dejen skal være meget klistret men stadig nogenlunde fast (lidt svært at forklare, men dejen skal altså ikke flyde for meget sammen, hvis man "skærer" en rille i dejen med grydeskeen)
  • Lad hæve tildækket i 45 minutter
  • Form boller med to spiseskeer og drys evt med sesamfrø
  • Lad bollerne hæve i 25 minutter
  • Sæt i en forvarmet ovn der er 225 grader varm (jeg bruger varmluft)
  • Bag i omkring 20-25 minutter

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar